Ny bruger?

Sekundær navigation

Indhold

08.10.12 08:38

Skoleledere holder øje med lærere

Skoleledere holder øje med lærere

Foto: Colourbox.com

Næsten halvdelen af skolelederne overværer lærernes undervisning for at kunne give feedback. Idéen, som roses fra flere sider, har dog været længe undervejs.

I en rundspørge foretaget af Berlingske Research svarer knap halvdelen af skolelederne, at de selv eller andre fra skolens ledelse overværer lærernes undervisning.  Tanken er at forbedre undervisningen gennem vejledning og feedback.

Se også

”Alle skoleledere burde gøre det, for det er en væsentlig ledelsesopgave at udvikle undervisningen. Der stilles krav til skolelederne om, at vi skal tage ansvar for skolens resultater, og så må vi tættere på undervisningen".

"Når flere skoleledere kommer ud i klasserne i disse år, skyldes det, at vi er ved at udvikle en evalueringskultur i skolen, som ikke blot angår eleverne, men også lærerne,” siger Anders Balle, der er formand for Skolelederforeningen, til Berlingske.

KL sagde det for ti år siden
Det er næsten ti år, siden begrebet ”walk through” kom til Danmark. Det indebar, at skoleledere og lærere drøftede undervisningen med udgangspunkt i korte observationer på mellem to og fire minutter fra skolelederen.

Se også

KL anbefalede dengang metoden, men den fik aldrig for alvor luft under vingerne.

At metoden nu har vundet større indpas, er der ifølge Dorte Lange, som er næstformand i Danmarks Lærerforening, flere grunde til.

”Det er godt, at så mange er begyndt at gøre det, for nu står vi midt i en stor inklusionsopgave, og så er det vigtigt, at ledelsen har en fornemmelse af, hvordan undervisningen foregår. Vi har mulighed for det i Danmark, fordi vi bruger flere ressourcer på skoleledelse end i fx Finland,” siger Dorte Lange, der tilføjer, at  der i den nuværende arbejdstidsaftale er frigjort ledelsestid til pædagogisk udvikling.

Annonce

Luk vindue

Tip en ven

Tip en ven

Felter med (*) skal udfyldes