Ny bruger?

Sekundær navigation

Indhold

27.09.12 15:47

Regeringen gør det obligatorisk – kommunerne gør det nemt

Regeringen gør det obligatorisk – kommunerne gør det nemt

Digitaliseringsmessen 2012. Foto: Hung Tien Vu

De borgere, der kan bruge digital selvbetjening, skal bruge digital selvbetjening. Sådan lød budskabet på Digitaliseringsmessen ’12.

I 2015 skal 80 procent af kommunikationen med det offentlige være digital.

Sådan lyder målsætningen i den aftale, som regeringen har lavet med kommunerne om obligatorisk selvbetjening, og som Astrid Starck fra KL’s kontor for digitalisering og borgerbetjening fortalte om på Digitaliseringsmessen ’12.

”Digital selvbetjening er ikke noget, du eventuelt kan, hvis du gider. Det er noget, du skal, hvis du kan,” lød det klare budskab fra Astrid Starck.

”Men det betyder ikke nødvendigvis 80 procent af alle borgerne, men 80 procent af det, vi kalder de transaktionsbaserede henvendelser. På nogle områder er det ambitiøst, på andre områder er det ikke. Men der er områder, hvor vi ligger på de 10 procent nu,” sagde Astrid Starck.

Digitalisering er ikke noget nyt
Hun fortalte videre, at der ikke er nogen tvivl om, at der er tale om en effektiviseringsøvelse, hvor der skal spares nogle penge. Med den nye lovgivning sendte man et signal til borgerne om, at kommunerne ikke skal bruge ressourcer på de opgaver, borgeren selv er i stand til at løse.

Derfor er et af nøgleordene for hele processen effektivitet, mens det andet er brugervenlighed.

”Det, at vi gør noget obligatorisk for borgere, indbefatter, at regeringen gør det obligatorisk med lovgivningen, mens kommunerne gør det brugervenligt for borgerne. Sådan er handlen.”

Astrid Starck lod dog videre forstå, at kommunerne ikke er bag om dansen.

”Digital selvbetjening er ikke noget nyt. Der er allerede mange kommuner, der arbejder benhårdt på, at det skal være borgernes foretrukne måde at komme i kontakt med kommunen. Og vi kan også allerede se, at det arbejde har en effekt. Udviklingen går på, at vi får flere henvendelser via selvbetjening, og det er den vej, vi skal gå. Så udviklingen er sådan set i gang.”

Se alle artikler i temaet

Annonce

Luk vindue

Tip en ven

Tip en ven

Felter med (*) skal udfyldes