Ny bruger?

Sekundær navigation

Indhold

top billede

Momentum

Nummer 14, 19. august 2014

  • Øget inklusion i folkeskolen giver ikke elevflugt

    Der er ingen tegn på, at flere børn skifter fra folkeskolen til privatskoler i de kommuner, hvor inklusionen af børn i normalklasser øges mest i disse år. Det viser ny Momentum-analyse. Klassekvotient, udgifter pr. elev, karakterer og sygefravær blandt lærerne kan heller ikke systematisk forklare, hvorfor andelen af børn i privatskoler stiger.

  • Giftelystne udlændinge strømmer til Danmark

    Antallet af udenlandske par, der bliver gift i Danmark, er steget markant siden 2008. Det viser ny Momentum-undersøgelse. Forklaringen er, at Danmark kan tilbyde unikke bryllupper og hurtig sagsbehandling, lyder det fra turistorganisationen Visit Denmark.

  • Dansk tiltro til kommuner og regioner topper i EU

    Ny undersøgelse blandt borgerne i EU-landene viser, at danskerne har den største tillid til landets regionale eller lokale offentlige myndigheder. Det er ifølge forsker et kæmpeplus for det danske samfund, da det får tingene til at glide nemmere, når vi ikke hele tiden skal bruge ressourcer på at kontrollere hinanden. Tilliden til folketing, EU, politiske partier og regeringen er dog noget lavere.

  • Folk vil gerne bo på landet – hvis der ikke er for langt til en stor by

    Afstanden til en stor by er altafgørende for, om landkommunerne kan tiltrække flere borgere eller langsomt bliver affolket. Det viser ny Momentum-analyse, som angiver 40 kilometer til den nærmeste by som en magisk grænse.

  • Højtuddannede bliver i byen, selv om de arbejder i landkommuner

    Gymnasielærere bliver boende i Aarhus, selv om de arbejder i omegnskommunerne. Selv så langt væk som Ikast-Brande og Mariagerfjord bor mange af lærerne i Aarhus, viser ny Momentum-analyse.

  • Leder: Inklusionsindsats er på rette vej

    KL's administrerende direktør, Kristian Wendelboe, glæder sig over undersøgelse, der viser, der ikke er sammenhæng mellem den øgede inklusion og hvor mange elever, der forlader folkeskolen. Han fastslår samtidig, at en succesrig inklusion kræver rummelighed af både elever, lærere og forældre, men at det er nødvendigt for ikke at sende flere børn fra fællesskabet i folkeskolen til skade for deres fremtidsmuligheder.




Luk vindue

Tip en ven

Tip en ven

Felter med (*) skal udfyldes