Ny bruger?

Sekundær navigation

Indhold

31.10.12 14:18

Sammenlægninger af daginstitutioner løfter fagligheden

Sammenlægninger af daginstitutioner løfter fagligheden
Områdeledere og de daglige ledere viser stor tilfredshed med sammenlægninger af daginstitutioner, fordi det gavner de fagligst svage institutioner.

Sammenlægning af ledelserne fra flere daginstitutioner, såkaldt områdeledelse, betyder et løft i kvaliteten hos de fagligt svageste daginstitutioner. Det oplever langt størstedelen af både de daglige ledere i daginstitutionerne og områdelederne i de kommuner, der har indført områdeledelse. Det viser en evaluering af områdeledelse foretaget af Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).

Områdeledere har typisk fem til seks daginstitutioner under sig og er løbende i dialog med de forskellige institutioner. Især med de daglige ledere om den pædagogiske og ledelsesmæssige udvikling

Stor tilfredshed med områdeledelse hos lederne
70 procent af de daglige ledere og 98 procent af områdelederne i kommuner med områdeledelse vurderer, at områdeledelse styrker den pædagogiske praksis i de mindst velfungerende daginstitutioner. 58 procent af de daglige ledere mener, at det styrker dem i deres pædagogiske ledelse at have en områdeleder at sparre med.

Det er vigtigt at områdelederne er proaktive, fordi den gode udvikling kommer ikke af sig selv mener projektlederen på undersøgelsen, Nanna Høygaard Lindeberg:

”Skal den pædagogiske udvikling lykkes, er det vigtigt, at områdelederne aktivt bruger de nye rammer og giver sparring og taler med de daglige ledere om den pædagogiske praksis, og hvordan den kan udvikles,” siger hun.

Pædagoger kan ikke se effekten
Hvor 66 procent af de daglige ledere vurderer, at strukturen med områdeledelse styrker den pædagogiske praksis, fordi der er kommet fokus på pædagogisk ledelse, er kun 46 procent af pædagogerne enige eller overvejende enige i samme.

Desuden mener 69 procent af pædagogerne ikke, at den pædagogiske linje er blevet tydeligere efter, at der er kommet områdeledelse til.

Det kan tyde på en uløst ledelsesopgave, vurderer Nanna Høygaard Lindeberg:

”Der kan være flere forklaringer på, at pædagogerne er mindre positive end lederne, men uanset forklaring vil det give et bedre afsæt for at udvikle den pædagogiske praksis, hvis lederne har fokus på at skabe et mere fælles billede af fordele, ulemper og perspektiver i at have områdeledelse. Der er behov for, at lederne i højere grad inddrager pædagogernes indsigt i hverdagens udfordringer, og at de deler viden fra faglige diskussioner, fx om den pædagogiske retning, med pædagogerne,” siger hun.

Se også

Annonce

Luk vindue

Tip en ven

Tip en ven

Felter med (*) skal udfyldes