Ny bruger?

Sekundær navigation

Indhold

24.05.12 08:32

Ombudsmand ind i sag om socialt snyd

Ombudsmand ind i sag om socialt snyd

Foto: Colourbox.com

Kommunernes kamp mod socialt bedrageri må ikke ske på bekostning af retssikkerheden, advarer Ombudsmanden på baggrund af en sag fra Sorø.

En anonym anmeldelse førte til, at en kvinde på Sjælland fik ændret sin status fra ”reelt enlig” til, at hun levede i et ægteskabslignende forhold. Ændringen havde stor betydning for kvinden, fordi hun mistede ret til en række sociale ydelser. Og ydelser, som hun allerede havde fået udbetalt, skulle betales tilbage.

Se også

Det konstaterer Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Jørgensen i en udtalelse, hvor han kritiserer kommunen for ikke at have undersøgt sagen til bunds. Han peger især på vigtigheden af det såkaldte undersøgelsesprincip.

”Myndighederne skal nøje vurdere, om faktuelle oplysninger er korrekte, og hvad der i givet fald kan konkluderes på grundlag af dem. Det er et vigtigt princip. I denne sag havde myndighederne ikke tilstrækkeligt grundigt overvejet, om kvindens forklaringer faktisk kunne være rigtige”, hedder det i Ombudsmandens udtalelse.

Han konstaterer, at efter at kommunen havde modtaget den anonyme henvendelse, som indledte hele sagen, indkaldte den kvinden til et møde uden at fortælle, hvad mødet reelt skulle dreje sig om. Ombudsmanden mener, at det havde været rimeligt at fortælle kvinden, hvad mødet skulle dreje sig om, og hvilke oplysninger kommunen havde fået.

Se også

Retssikkerheden
Ifølge en analyse fra KMD fra december 2011 begås der socialt bedrageri for syv til 12 milliarder kroner om året, og mange kommuner har ifølge analysen opprioriteret indsatsen mod socialt bedrageri.

”Myndighederne skal naturligvis forsøge at bremse socialt bedrageri. Men det må ikke ske på bekostning af en grundig undersøgelse af hver enkelt sag. Det er et væsentligt led i almindelig retssikkerhed”, siger Jørgen Steen Jørgensen.

Stor bevågenhed
I Sorø, som den konkrete sag kommer fra, oplyser man, at kvindens sag er taget op igen. Og at man har ændret sagsgangen siden, så de samme fejl i formalia ikke ville forekomme i dag.

Se også

Området har stor politisk bevågenhed, lyder det fra chefen for kommunens borgerservice Bodil Thomsen. Til Politiken siger hun:

”Der er mange penge at hente, men det er også ud fra en retfærdighedstilgang om, at det, som udbetales, går til de rigtige”, siger hun.

Annonce

Luk vindue

Tip en ven

Tip en ven

Felter med (*) skal udfyldes