Ny bruger?

Sekundær navigation

Indhold

05.10.12 10:55

Nye lærere skal have ekstra hjælp

Nye lærere skal have ekstra hjælp

Foto: Colourbox.com

Uholdbart, at det er nødvendigt at sende nye lærere tilbage til læreruddannelsen, fordi de er bange for at stå over for en klasse, lyder det fra de store kommuner.

”Det er jo lidt galimatias, at man skal efteruddanne helt nyuddannede. Det er rasende ineffektivt, at vi skalbruge penge på det”.

Se også

Sådan lyder kommentaren fra Københavns børne- og ungdomsborgmester Anne Vang (S) til en undersøgelse fra Politiken Research, der viser, at kommuner ofte sender nyuddannede lærere tilbage til læreruddannelsen, fordi de ikke magter at lede en skoleklasse og også har problemer med skole-hjem samarbejdet.

Siden 2009 har Københavns Kommune efteruddannet 97 nyuddannede lærere, hvilket koster kommunen godt 400.000 kroner om året.

”Vi skal også vikardække vores lærere, hvilket betyder, at børnene får oftere vikar, end de havde behøvet. Men vi kan ikke bare lade være med at give efteruddannelse, når vi oplever lærere, der er angste for at praktisere deres lærergerning”, siger Anne Vang til Politiken.

Se også

Også Odense og Aalborg må bruge ekstra ressourcer på at efteruddanne nyuddannede lærere.

Uholdbart
Formanden for KL’s Arbejdsmarkeds- og Erhvervsudvalg Jacob Bundsgaard kalder situationen uholdbart.

”Det er professionshøjskolerne, der skal sikre, at de nyuddannede er parate til at komme ind på arbejdsmarkedet. Med den nye læreruddannelse må man sikre, at man får samlet op på de steder, hvor det halter”, siger han til avisen.

Formanden for professionshøjskolernes rektorer Erik Knudsen siger til Politiken, at der ikke har været en dialog om, at det var et problem.

”At en nyuddannet lærer ikke har prøvet at stå over for en klasse alene, bør ikke være muligt. Det vil vi gerne styrke i den ny læreruddannelse, hvor vi også vil gøre praktikken bedre”, lover rektorernes formand.

Annonce

Luk vindue

Tip en ven

Tip en ven

Felter med (*) skal udfyldes