Ny bruger?

Sekundær navigation

Indhold

10.08.12 11:04

Manifest retter op på mangler

Manifest retter op på mangler
Formand for KL’s Børne- og Kulturudvalg Jane Findahl er tilfreds med det manifest, der udsprang af Sorø-mødet, hvor hun også fik svar på sine spørgsmål om Ny Nordisk Skole.

Hvert år afholdes Sorø-mødet, hvor parterne omkring folkeskolen mødes for at debattere. I år var temaet Ny Nordisk Skole, som kort fortalt handler om  at tænke i nye baner, når det kommer til folkeskolen, men med udgangspunkt  i nordiske traditioner.

Se også

Mødet mundede ud i et manifest for begrebet.

Formand for KL’s Børne- og Kulturudvalg Jane Findahl (SF) fortalte tidligere til KL.dk, at hun savnede svar på en række spørgsmål omkring Ny Nordisk Skole, ligesm der var elementer, hun savnede i udkastet til manifest.

Nu hvor Sorø-mødet er afsluttet, og manifestet ligger klar, har Jane Findahl både fået svar på sine spørgsmål, ligesom hun synes, at de nødvendige ting er kommet med i manifestet.

”Der er i manifestet blevet sat mere fokus på at indeholde et globalt udsyn, og at digitaliseringen er en væsentlig faktor.  Og at pædagoger og lærere ikke kan gøre det her alene, men at det er noget, vi alle sammen skal være fælles om. Det betyder også, at vi skal have meget målrettet ledelse på alle niveauer,” siger Jane Findahl.

Må selv sætte mål
Det endelige manifest indeholder ingen deciderede mål, i stedet er det op til aktørerne selv at sætte mål, forklarer Jane Findahl.

”Det er jo ikke konkret, men det har man så mulighed for selv at gøre det i kommunerne, institutionerne, skolerne og så videre. Men jeg synes, det giver udtryk for, at det her er vigtigt, og at alle parter deltager. For vi er jo alle enige om, at der skal gøres noget og findes nye veje.”

Jane Findahl fortalte tidligere, at det var hendes håb, at manifestet kunne blive en del af en folkeskolereform til efteråret.

”Jeg ved ikke om det her bliver en del af reformen, jeg er jo ikke klar over, hvordan ministeren arbejder med det. Men det her er i hvert fald en invitation til at tage børn og unge alvorligt, hvis man kan sige det på den måde,” siger Jane Findahl

Læring som bredt begreb
Alt i alt synes Jane Findahl, at manifestet nu indeholder alt det, som det skal. Hun ser gerne, at man benytter chancen til at tænke i nye veje.

Se også

”Jeg kan godt drømme om, at det her medfører, at vi får et fælles bredt læringsbegreb, sådan så det ikke kun er pædagogerne, der har en pædagogisk praksis, og lærerne, der underviser. Det ville være en ny vej, ved at børn lærer, uanset om de går i dagtilbud, skole eller fritidsklub. Det kunne være så godt, hvis det her kunne ende med, at vi forener os om et fælles bredt læringsbegreb,” siger Jane Findahl.

Annonce

Luk vindue

Tip en ven

Tip en ven

Felter med (*) skal udfyldes