Ny bruger?

Sekundær navigation

Indhold

22.08.12 15:35

Lærere skal være mindre syge

Lærere skal være mindre syge
KL-huset dannede i dag rammen om et opstartsmøde for 12 kommunale projekter, der skal nedbringe sygefravær og førtidspensionering blandt landets lærere.

Stadig flere lærere langtidssygemeldes eller ender på førtidspension. Det skal der gøres noget ved, mener KL og Lærernes Centralorganisation. Ved den seneste overenskomstfornyelse afsatte parterne derfor 800.000 kroner, som skoler og kommuner har haft mulighed for at søge om at få del i, til projekter, der kan være med til at fastholde lærerne.

Repræsentanter for de 12 projekter, der har fået støtte, var onsdag samlet til et opstartsmøde i KL-huset, hvor de præsenterede deres projekter og kunne dele viden og erfaringer med hinanden.

Stor variation
Projekterne var præget af stor variation, ligesom der var en stor spredning rent geografisk, lige fra Aarhus og København til Lolland og Bornholm.

Flere af projekterne, som havde fået støtte, var tiltag, som man allerede havde erfaring med i kommunerne og på skolerne, og som man så ville arbejde videre med. Eksempelvis ville man i Herning arbejde videre med en mentorordning for nye lærere. Tidligere havde ordningen fungeret meget forskelligt, da det stillede store krav til mentorerne. Men efter at have afprøvet forskellige ordninger var man nu nået frem til en, der fungerede. Tanken er, at ordningen skal være med til at styrke læreridentiteten og lærernes professionelle rolle.

I Vestegnens Sprog- og kompetencecenter arbejder medarbejdernes i team, hvor man har en psykolog, der fungerer som ”ambulance” og løser problemer, der opstår i de forskellige team. Med det nye projekt vender man det på hovedet, så psykologen i stedet udstyrer teamene med værktøjer, der gør, at de kan løse problemerne i opløbet.

Forandringstider
Centerleder  ved København Kommunes Ungdomsskole,  Jørgen Roed Jensen, fortalte, at man har haft lavt fravær blandt lærerne, men at tiderne er ved at skifte, og at man nu ser, at ildsjælene halter, fordi der sker store forandringer i både elevgruppen og undervisningen som følge af Ungepakken.

”Så det handler om at finde ud af, hvordan man kan arbejde under forandringerne uden at brænde ud,” sagde Jørgen Roed Jensen.

Se også

Københavns Kommune har derfor tænkt i forløb, hvor man udarbejder et beredskab mod de forandringer,  som er et grundvilkår på jobbet. I forløbene taler medarbejderne om forventninger til kerneydelserne, og hvordan de vil agere.

”Det er ikke et kursus i at finde sig i alting, men et kursus i at agere i forandringstider,” sagde Jørgen Roed Jensen.

Guldet for enden af regnbuen
Som indledning på dagen fortalte projektleder i KL Janne Vinderslev, at dårligt arbejdsmiljø på skoleområdet, der resulterer i langtidssygemeldinger og førtidspension, var noget, man ved de seneste overenskomstforhandlinger afsatte penge til at få gjort noget ved.

Se også

”Det er ikke et problem der boner voldsomt ud, sammenlignet med mere belastede områder, men det er et problem, som vi har mulighed for at gøre noget ved,” fortalte Janne Vinderslev.

Da støtten skulle fordeles, lagde man foruden selve kvaliteten af projektet også vægt på, om projektet var målbart, og at de eventuelle støttemodtagere var interesserede i at vidensdele undervejs.

”Vi kan i dag blive klogere på, hvad der er for enden af regnbuen – hvor er det guld, som virker,” sagde projektleder i Danmarks Lærerforening Niels Gæmelke.

Se også

Annonce

Luk vindue

Tip en ven

Tip en ven

Felter med (*) skal udfyldes