Ny bruger?

Sekundær navigation

Indhold

14.09.12 12:19

Lær at håndtere besværlige medarbejdere

Lær at håndtere besværlige medarbejdere
Konflikter mellem medarbejdere skyldes ofte, at der er tale om forskellige typer. Lær de fire typer at kende, så du som leder kan handle derefter.

Konflikter mellem medarbejdere dræner både en arbejdsplads for energi, tid og penge. Men der er mulighed for at løse problemerne. Det skriver lederweb.dk.

Se også

Erhvervspsykologisk rådgiver Sebastian Nybo fortæller til lederweb.dk, at man kan inddele mennesker i fire typer: tænkeren, føleren, forandreren og handleren.

”Når du kan aflæse, hvad der kendetegner den person, du står overfor, har du den direkte vej til vedkommendes konfliktmønster. Hver intelligens er udstyret med sit eget mønster og dertilhørende skyggeside. Hvis døren binder, vil tænkeren bruge sin logik og forsøge at forstå hvorfor, mens føleren er intuitiv og vil banke på for at se, om der er nogen på den anden side. Handleren bruger derimod sin vilje og vil smadre døren for at komme videre, mens forandreren vil sige, at vi måske slet ikke skal ud, når døren binder, så hvad kan vi lave herinde i stedet,” siger Sebastian Nybo.

Sproget er vigtigt
Sebastian Nybo fortæller videre, at konflikter ofte opstår, når forskellige typer bliver sat sammen.

Se også

”Man skal i særdeleshed være opmærksom på sit sprog. Hvis man er over for en tænker, skal man være meget detaljeret og bruge fagsprog, mens man skal tale kort og præcist til handleren. En handler vil have konklusionen først og facts bagefter, mens tænkeren har det omvendt,” siger han.

Læs mere om hvad der kendetegner de fire typer på lederweb.dk

Yderligere materiale

Annonce

Luk vindue

Tip en ven

Tip en ven

Felter med (*) skal udfyldes