Ny bruger?

Sekundær navigation

Indhold

27.09.12 15:12

Kommuner kan hjælpe og blive hjulpet

Kommuner kan hjælpe og blive hjulpet

Foto: Hung Tien Vu

De fremmødte på Digitaliseringsmessen '12 fik et indblik i, hvordan man effektivt kan kommunikere selvbetjeningsløsninger ud til borgerne.

I oplægget ”Hvordan fortæller vi borgerne, at de skal betjene sig selv digitalt” på Digitaliseringsmessen ’12, fortalte Louise Palludan Kampmann, chefkonsulent i Digitaliseringsstyrelsen, om, hvordan man bedst muligt kommunikerer budskaberne om digital selvbetjening ud til borgerne.

”Når vi i Digitaliseringsstyrelsen arbejder med en PR-indsats, er det for at fortælle, at man ikke kun gør livet svært for folk, der har svært ved at bruge en computer, men også at vi hjælper folk, som ikke har lyst til at stå i kø på et borgerservicecenter,” sagde hun.

Materialer til rådighed
Hun fortalte videre, at Digitaliseringsstyrelsen havde udarbejdet en lang række materialer til kommunerne, som de kan bruge til at kommunikere budskaberne om digitalisering ud til borgerne.

Det er alt fra pressemeddelelsesskabeloner, som kommunerne kan genbruge, til bolsjer med budskaber til borgerne. Samtidig lagde Louise Palludan Kampmann op til, at kommunerne også kan hjælpe Digitaliseringsstyrelsen.

”Det er alt fra at lægge et banner på hjemmesiden, til at kommunikere internt og til at bruge vores materiale. Brug det vi laver, hvis I synes, det er anvendeligt, så kan I spare pengene og bruge dem på noget andet,” lød bønnen fra den lille scene.

Borger.dk-uge og hyggelige kasser
I uge 47 kickstarter kommunen en kampagne for borger.dk med en såkaldt borger.dk-uge, hvor man informerer om siden. Kampagnen kører frem til slutningen af januar.

Louise Palludan Kampmann løftede samtidig sløret for udseendet på borger.dk. Her kan brugeren vælge mellem fire forskellige kasser, hvor der for eksempel står digital post på en og sygesikring på en anden.

”Det skulle gerne signalere, at vi opererer på den digitale arena. Samtidig skulle de lidt mere hyggelige ikoner gerne gøre udseendet lidt mindre fremmedgørende,” forklarede Louise Palludan Kampmann.

Se alle artikler i temaet

Annonce

Annonce

Annonce

Luk vindue

Tip en ven

Tip en ven

Felter med (*) skal udfyldes