Ny bruger?

Sekundær navigation

Indhold

31.08.12 08:30

Kommuner føler sig snydt af KMD

Kommuner føler sig snydt af KMD
En prisundersøgelse fra Kombit viser, at kommuner betaler op til 26 gange mere for samme it-system. Odense vil have genforhandlet kontrakten.

Kommunernes it-indkøbsfællesskab Kombit har undersøgt de priser, som KMD kræver i hver enkelt kommune for 14 it-systemer, som leverandøren har monopol på.

Analysen viser, at der er store forskelle på, hvad kommunerne betaler for præcis samme ydelse. For et af de største it-systemer kaldet ”KMD Udbetaling” betaler en kommune 26 gange mere end en anden. Det skriver Politiken.

”Priserne er mere uigennemskuelige og forskellige, end vi i vores vildeste fantasi havde forestillet os”, siger Kombit’s formand Erik Fabrin (V).

”Det ser ud til, at KMD med vilje har skabt en uigennemsigtig prisstruktur, så den enkelte kommune har svært ved at overskue, hvad den betaler for. Resultatet er, at kommunerne betaler vidt forskellige priser for de helt samme produkter”, siger Erik Fabrin til avisen.

Vil have genforhandlet kontrakten
Odense Kommune er en af dem, der betaler markant mere end andre kommuner for KMD-systemerne. Baseret på tallene fra Kombit vurderer kommunen, at den kunne have sparet et tocifret millionbeløb, hvis betalingerne til KMD var på niveau med de kommuner, der slipper billigst.

Kommunaldirektør Jørgen Clausen siger, at han på baggrund af den nye prisundersøgelse vil have en genforhandling af kontrakten, evt. ved at gå sammen med andre kommuner.

”Min fornemmelse er, at vi betaler en højere pris til KMD, fordi vi har valgt mange andre it-leverandører end KMD”, siger kommunaldirektøren.

Se også

Et levn fra gamle aftaler
KMD afviser beskyldningerne om, at nogen bliver snydt.

”De prisforskelle, nogle kommuner oplever, er et levn fra gamle aftaler under KL’s tidligere ejerskab af KMD. KMD respekterer selvfølgelig de indgåede aftaler, men i takt med, at aftalerne udløber, har KMD i det nye ejerskab harmoniseret vores priser, så kommunerne betaler det samme for de enkelte produkter. Det synes vi er den helt rigtige måde at gå”, skriver KMD’s direktør for salg og marketing, Karen Nielsen, til Politiken.

Tre af KMD’s store monopolsystemer bliver sendt i udbud inden for det næste år som første skridt i bestræbelserne på at øge konkurrencen.

Annonce

Luk vindue

Tip en ven

Tip en ven

Felter med (*) skal udfyldes