Ny bruger?

Sekundær navigation

Indhold

25.07.12 12:03

Ishøj klar med kvikke svar

Ishøj klar med kvikke svar

Foto: Ishøj Kommune

Som den første kommune på Vestegnen flytter Ishøj de fleste henvendelser fra skranken i Borgerservice til cyberspace. Det giver både bedre service til borgerne, og sparer kommunen penge.

Borgere i Ishøj Kommune med spørgsmål om alt fra børnebidrag til pension, kan nu slippe for at trække et nummer og stå i kø i kommunens Borgerservice.

Fra 2. august tager kommunen nemlig en ny spørgsmål-svar portal i brug, kaldet Ishøjkviksvar.dk.

Søgningen foregår præcis som på Google, hvor man skriver sit spørgsmål eller søger på et ord, og så finder systemet svaret for en. Hvis der ikke findes et svar i databasen, registreres det, så det efterfølgende kan blive lagt ind i systemet. Dermed er borgerne hele tiden med til at forbedre søgningen.

Den nye digitale løsning er udviklet af it-virksomheden KMD i samarbejde med en række kommuner.

Flere fordele
Og der er mange fordele ved den nye it-løsning. Servicen til borgerne for-bedres og samtidig kan kommunen spare penge på administration:

”Vi er overbevist om, at vi med løsningen kan løfte kvaliteten af den service, vi yder både telefonisk og personligt, da vores egne medarbejdere kan bruge portalen til at give borgerne svar. Samtidig får borgerne mulighed for at få svar på deres spørgsmål hjemmefra og uden for rådhusets åbningstid, hvilket er noget, vi oplever, at de efterspørger,” siger Ishøjs borgmester, Ole Bjørstorp i en pressemeddelelse.

Ingen lades i stikken
Selvom målet er, at gøre ishøjkviksvar.dk til borgernes foretrukne kanal, når det kommer til kontakt med kommunen, så skal Ishøj-borgerne ikke frygte, at den fysiske dør smækkes helt i. Portalen frigør netop ressourcer til at hjælpe dem, der har mest brug for det.

Se også

”Der skal naturligvis stadig være plads til, at man kan møde personligt op eller ringe til kommunen. Vi vil især stå til rådighed med hjælp og vejledning til de borgere, som har svært ved at bruge en computer. Generelt har vi ingen ambitioner om at afskære nogen fra at kunne få kommunen i tale,” siger borgmesteren.

Annonce

Luk vindue

Tip en ven

Tip en ven

Felter med (*) skal udfyldes