Ny bruger?

Sekundær navigation

Indhold

07.09.12 09:07

Inklusion gavner eleverne

Inklusion gavner eleverne

Foto: Colourbox.com

En kortlægning af 65 forskningsprojekter viser, at inklusion af svage elever har en positiv effekt både fagligt og socialt. Nu skal en håndbog opsamle resultaterne.

Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning på Aarhus Universitet har kortlagt 65 forskningsprojekter om erfaringerne med inklusion i europæiske lande, USA og Canada.

Se også

Et flertal af projekterne viser, at inklusion har en positiv effekt både fagligt og socialt på de elever, der inkluderes, og på de elever, der allerede går i klassen. Et mindretal af projekterne viser, at inklusionstiltag har ingen eller en negativ effekt.

"Vi kan nu i hvert fald konkludere, at det kan lade sig gøre at inkludere elever i normalundervisningen med en positiv effekt", siger ph.d. Camilla Dyssegaard til Jyllands-Posten.

Børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) glæder sig over de foreløbige konklusioner.

"Dette sender en pæl igennem myten om, at inklusion vil smadre folkeskolen. Vi kan se, at der i de fleste tilfælde tværtimod sker det modsatte, at fagligheden bliver løftet", siger ministeren til avisen.

En håndbog er på vej

Det er endnu for tidligt at give anbefalinger til skolerne, da man ikke ved nok om, hvad der virker og hvad der ikke virker.

Når man bliver klogere på disse spørgsmål senere på året, vil Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning i samarbejde med ministeriet udgive en håndbog, som alle danske skoler får gratis adgang til, og hvor de kan læse gode råd til, hvordan inklusion kan lykkes.

Danmarks Lærerforenings formand Anders Bondo Christensen hilser en sådan håndbog velkommen."Vi er jo også interesserede i, at det kommer til at lykkes", siger formanden til Jyllands-Posten. 

Annonce

Luk vindue

Tip en ven

Tip en ven

Felter med (*) skal udfyldes