Ny bruger?

Sekundær navigation

Indhold

28.09.12 14:22

Helhedsskole får varm modtagelse

Helhedsskole får varm modtagelse

Foto: Colourbox.com

Skole og Forældre, Danske Skoleelever, Bupl, Danmarks Lærerforening og børne- og ungeborgmesteren i København kan alle lide idéen om en helhedsskole.

Regeringens kommende reform af folkeskolen vil byde på en længere, sammenhængende skoledag med et tættere sammenspil mellem lærere og pædagoger. Og det er noget, flere kan lide, skriver Ritzau.

”Vi har længe set, at det har fungeret i indskolingen. Vi har set, at de kompetencer, som lærere og pædagoger har, spiller rigtig godt sammen. Vi har ingen bekymringer i forhold til udspillet, og det må ske i alle klasser,” siger Benedikte Ask Skotte, formand for forældreorganisationen Skole og Forældre, til Ritzau.

Vil have penge på bordet
Børne- og ungeborgmester i København, Anne Vang (S) kan også lige udspillet, men forventer, at der følger penge med.

”Det er dyrt for kommunerne at ansætte flere pædagoger og få flere timer i skolen. Men udspillet er en rigtig god idé, der vil give et stort rygstød til helhedsskolen og det arbejde, vi er i gang med i København,” siger borgmesteren til Ritzau.

Elever savner visioner
Danske Skoleelever vil gerne have flere skoletimer, men mener, at begreberne helhedsskole og heldagsskole bliver rodet sammen.

”Vi bakker gerne op om en mere sammenhængende skoledag. Vi går principielt ind for flere timer i folkeskolen, men der mangler afklaring og visioner for, hvordan en helhedsskole skal se ud og virke,” siger formand for Danske Skoleelever, Vera Rosenbeck, til Ritzau.

Bupl og Danmarks Læreforening er også tilhængere af et tæt samarbejde mellem lærere og pædagoger, men sidstnævnte understreger, at skolerne ikke skal ansætte pædagoger i stedet for lærere for at spare penge. Det skriver Politiken.

Annonce

Luk vindue

Tip en ven

Tip en ven

Felter med (*) skal udfyldes