Ny bruger?

Sekundær navigation

Indhold

28.08.12 08:50

Forsker: Ældreplejen har et imageproblem

Forsker: Ældreplejen har et imageproblem
Forsker kalder det et imageproblem frem for virkelighed, når danskerne vurderer kvaliteten i den offentlige ældrepleje til at være dårligere end på sygehuse, folkeskoler, daginstitutioner og hos politiet.

Når danskerne skal give karakterer på en skala fra 0-10 til den offentlige service i ældreplejen, bliver det i gennemsnit til 5,6 point. Det er omkring et point mindre end, hvad sygehuse, folkeskoler, daginstitutioner og politi scorer. Det viser en ny undersøgelse, som Rambøll Analyse har foretaget for Morgenavisen Jyllands-Posten.

Se også

Men resultatet undrer ikke Kurt Houlberg, programchef og kommunalforsker ved Det Nationale Analyse- og Forskningsinstitut for Kommuner og Regioner. Han mener, at undersøgelsen mere er et udtryk for, hvad de pårørende og danskerne generelt tænker om ældreplejen end et udtryk for de faktiske forhold. Ældreplejen har et imageproblem, siger han:

”Det adskiller sig ikke fra de resultater, man også har set tidligere. Den generelle opfattelse er, at tingene ikke fungerer ret godt på ældreområdet med den væsentlige tilføjelse, at der er stor forskel på, om man spørger de faktiske brugere af ældreplejen eller borgerne generelt. Dem, der får hjemmehjælpen eller er på plejehjem, er i stor udstrækning rigtig godt tilfredse med den hjælp, de får,” siger Kurt Houlberg til Morgenavisen Jyllands-Posten.

Bedre end sit rygte
Også KL’s formand og Rødovres borgmester Erik Nielsen (S) mener, at ældreplejen har et imageproblem, som dog er blevet bedre de seneste 10-15 år. Særligt enkeltsager med svigt i ældreplejen og diskussioner om robotstøvsugere versus hjemmehjælpere kan være med til at trække befolkningens bedømmelse ned, mener han. Men ældreplejen er meget bedre end sit rygte.

”Jeg har lige været nede på et af plejecentrene i Rødovre for at indvie en ”krolfbane”, og både de meget friske og de mindre friske ældre er faktisk glade, når man taler med dem. Det er trods alt det vigtigste. Det kan godt være, at befolkningen er lettere kritisk, men når brugerne er glade, står det ikke helt skidt til,” siger han.

Et langsigtet problem
Chefkonsulent hos Ældre Sagen, Olav Felbo mener ikke, at man kan affærdige Rambøll-undersøgelsen med, at andre undersøgelser blandt brugerne viser stor tilfredshed. Målingen skal tages seriøst, siger han til Morgenavisen Jyllands-Posten:

”Et dårligt image forstærker problemet med at skaffe arbejdskraft. Det er et langsigtet problem, som vi skal løse. Ellers udvikler det sig endnu værre.”

Annonce

Luk vindue

Tip en ven

Tip en ven

Felter med (*) skal udfyldes