Ny bruger?

Sekundær navigation

Indhold

16.10.12 07:49

Dygtig skoleleder gør en forskel

Dygtig skoleleder gør en forskel

Foto: Colourbox.com

Svensk undersøgelse viser, at en dygtig skoleleder kan øge elevernes karakterer og forbedre arbejdsmiljøet på en skole. I Danmark kommer regler og aftaler på tværs, lyder det fra fagfolk.

Når en skoleleder skifter fra en god skole til en dårlig skole, forbedres skolens resultat mærkbart.

Se også

Det fremgår af en svensk undersøgelse, som konkluderer, at en skoleleder har direkte indflydelse på elevernes afgangskarakterer med i snit 3,5 procent og langtidssygefraværet falder.

”Lederen går forrest, sætter standarden og skaber sammenholdet på en skole. Jeg er sikker på, at vi har samme sammenhæng i Danmark som i Sverige”, siger professor Niels Egelund fra Aarhus Universitet til nyhedsbrevet Agenda, der udgives af Dansk Arbejdsgiverforening.

Låst fast af regler
Ifølge Niels Egelund har en skoleleder i Danmark ikke lige så stor mulighed for at gøre en forskel som en svensk skoleleder, fordi han eller hun er låst fast af regler og overenskomster, når det gælder friheden til at disponere over lærernes arbejdstid.

”Det er et stort problem, for dermed kan en dansk skoleleder ikke tilpasse lærerindsatsen efter lokale forhold, eller efter om lærerstaben f.eks. har nogle uerfarne lærere, der skal bruge ekstra forberedelsestid.

Formanden for Skolelederne i Danmark Anders Balle mener, at danske skoleledere har sværere end de svenske ved at bestemme over lærernes tid.

”Vi er bundet af centrale og lokale aftaler og vi ser bestemt gerne et større ledelsesrum”, siger han til nyhedsbrevet.

Se også

Han mener, at forholdene skyldes en blanding af aftalesystemet og en gammeldags traditionel skolekultur.

Se også

Annonce

Luk vindue

Tip en ven

Tip en ven

Felter med (*) skal udfyldes