Ny bruger?

Sekundær navigation

Indhold

22.06.12 13:26

Danske kommuner bedst til digital service

Danske kommuner bedst til digital service
De danske kommuner scorer høje karakterer i en skandinavisk undersøgelse af den digitale borgerservice.

15 danske kommuner er et godt stykke foran deres nordiske naboer i den digitale servicering af borgerne. Det viser en undersøgelse foretaget af konsulentfirmaet Nexia International for firmaet Telenor.

Se også

I alt 43 skandinaviske byer bliver i undersøgelsen sammenlignet på en lang række parametre. Der måles på, om der i kommunerne fx er mulighed for digitale ansøgninger og faktureringer, mulighed for at anmelde kommunale fejl og mangler, og om der er en sikker, fortrolig kommunikation med kommunen.

Byerne bliver så scoret på en skala fra 1 til 10. Her får de 15 danske større byer, der er blevet udvalgt til undersøgelsen, en gennemsnitlig karakter på 7,2, mens henholdsvis Norge og Sverige må nøjes med gennemsnit på 5,9 og 4,6.

Fortsat plads til forbedringer
Telenor, der bestilte undersøgelsen, er glad for resultatet.

”De lokale myndigheder har stor indflydelse på kvaliteten af de digitale ydelser til borgerne. Danmark klarer sig flot, men der er fortsat mulighed for forbedringer,” siger Jesper Hansen, erhvervsdirektør i Telenor, til Ritzau

Derfor mener han, kommunerne nu skal lære af hinanden og udveksle erfaringer.

”Ambitionen må være, at vi fortsætter digitaliseingen til glæde for borgerne,” siger Jesper Hansen.

Se også

Af de 15 danske kommuner, der deltog i undersøgelsen, klarede Aarhus og Frederiksberg sig bedst, mens Horsens og Aalborg måtte nøjes med de laveste karakterer.

Oversigt over de nordiske byers karakterer. Kilde: Nexia DA

 

Annonce

Annonce

Annonce

Luk vindue

Tip en ven

Tip en ven

Felter med (*) skal udfyldes