Ny bruger?

Sekundær navigation

Indhold

25.09.12 08:59

Brugervenlige løsninger – ja tak

Brugervenlige løsninger – ja tak

Foto: KL

KL er enig i, at de kommunale selvbetjeningsløsninger skal være mere brugevenlige, end de er i dag. Og en indsats for dette er højt prioriteret i KL, skriver Jacob Bundsgaard i debatindlæg.

Af Jacob Bundsgaard (S), borgmester i Aarhus, formand for KL’s Arbejdsmarkeds- og Erhvervsudvalg

Vagn Ytte Larsen opfordrer i Nordvestnyt (19.09.) KL’s bestyrelse til at nedsætte en arbejdsgruppe, der kan sikre en modernisering af de kommunale selvbetjeningsløsninger.

KL er enig i, at de kommunale selvbetjeningsløsninger skal være brugevenlige – mere brugevenlige, end de er i dag. En indsats for dette er derfor højt prioriteret. Det med god grund. For hvis vi skal lykkes med vores ambitiøse målsætninger for digitalisering i den kommunale sektor, kræver det en indsats.

Brugervenlige løsninger
Netop derfor handler et initiativ i handlingsplanen for den fælleskommunale digitaliseringsstrategi om at sikre gode, effektive og brugervenlige løsninger på de områder, hvor det bliver obligatorisk for borgerne at betjene sig digitalt.

Derfor har KL’s bestyrelse oprettet en enhed med deltagelse af indstationerede kommunale medarbejdere, der løbende analyserer status og udviklingsbehov for de digitale selvbetjeningsløsninger. På nogle områder er løsningerne allerede godt på vej.

På andre områder er der behov for at rette fokus mod øget brugervenlighed. Her skal løsningerne videreudvikles, fx i forhold til sprog, design, tilgængelighed og integration til andre systemer.

I KL arbejdes der altså for at sikre brugervenlige løsninger. Vagn Ytte Larsen efterlyser, at løsninger er på plads i foråret 2013. Med de kommunale ambitioner kan alle løsninger ikke gøres klar på én gang.

Organiseret i bølger
Derfor er arbejdet organiseret i bølger, hvor der hvert år arbejdes med nye løsninger. Bølgerne følger den lovgivning, som Folketinget vedtager om at gøre det obligatorisk for borgerne at betjene sig selv.

Sådan kan vi undgå en it-fiasko. Ved at tage et skridt ad gangen og sikre, at løsningerne er gode nok.
Gode løsninger kan ikke gøre det alene. Digitalisering af den kommunale sektor er et langt, sejt træk, som skal prioriteres på alle niveauer i den enkelte kommune.

Jo mere kommunalpolitikerne, ledere og medarbejdere i kommunerne prioriterer digitaliseringsindsatsen, jo hurtigere vil skiftet ske til en velfungerende, digital borgerservice.

************************************************
Indlægget blev bragt i Nordvestnyt den 22. september.

Læs mere på www.kl.dk/obligatoriskselvbetjening

Annonce

Luk vindue

Tip en ven

Tip en ven

Felter med (*) skal udfyldes