Ny bruger?

Sekundær navigation

Indhold

31.07.12 11:28

Blide toner skal forhindre konflikter

Blide toner skal forhindre konflikter
Et stigende antal konflikter mellem plejehjemsansatte og ældre og deres pårørende skal bremses med et projekt i Aarhus Kommune, hvor de ansatte lytter mere til borgerne.

Lyt til den ældre og dennes pårørende og tal indfølende med dem.

Det er filosofien bag tiltaget ”Styrket Borgerkontakt” i Aarhus Kommune, der skal ruste de ansatte i kommunens ældrepleje til at forebygge konflikter ved at blive bedre til at lytte til borgerne.

Projektet er inspireret af et lignende projekt i Holland, hvor antallet af klager er halveret, og der er sparet mellem 20 og 30 procent i tid og penge, efter at metoden er blevet introduceret i 20 offentlige institutioner. Samtidig er de ansattes tilfredshed steget med 20 procent, skriver Kristeligt Dagblad.

Vi skal spørger uddybende
Også Favrskov og Furesø kommuner samt Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler har indført lignende metoder.

Se også

”Ofte er vi som kommunalt ansatte meget hurtige til at drage konklusioner og finde løsninger og konkluderer måske meget hurtigt, at en borger kan få glæde af et bestemt hjælpemiddel. Ved at spørge mere uddybende kan det vise sig, at behovet og løsningen skal findes et helt andet sted. Filosofien er derfor, at vi i mødet med ældre og pårørende skal være mere lyttende og spørgende,” siger specialkonsulent Karin Storr fra Aarhus Kommune til Kristeligt Dagblad.

Pårørende på stikkerne
Tiltaget er sat i værk, fordi kommunen i stigende grad oplever, at særligt de pårørende er mere på stikkerne end tidligere.

”Vi har stadig mange gamle, som er taknemmelige. Men de pårørende og nye generationer af ældre undersøger i stigende grad selv tingene. Det er positivt, men det stiller også flere krav til personalet,” siger Aase Grundal, viceområdechef i ældreplejen i Aarhus Kommune til Kristeligt Dagblad.

Se også

Omfang af konflikter er ukendt
I det hele taget arbejder flere kommuner med at tilbyde konfliktmægling mellem plejehjemsansatte og pårørende. Omfanget af konflikter og klager på plejehjem er ikke kendt, men flere eksperter peger på, at det er stigende.

Professor i sociologi ved Aalborg Universitet Michael Hviid Jacobsen mener derfor, at det er positivt, at kommunerne i stigende grad arbejder med at forebygge konflikter.

”I gamle dage var borgerne underlagt myndighederne. I dag er myndighederne mere opmærksomme på, at borgerne har medbestemmelse,” siger han til Kristeligt Dagblad.

Se også

Annonce

Luk vindue

Tip en ven

Tip en ven

Felter med (*) skal udfyldes