Ny bruger?

Sekundær navigation

Indhold

03.09.12 10:40

Bibliotekerne hjælper med selvbetjening

Bibliotekerne hjælper med selvbetjening
Op mod en million danskere har søgt om hjælp på biblioteket til at benytte offentlige digitale selvbetjeningsløsninger. Bibliotekerne er dermed en vigtig spiller i forhold til at få flere med på den digitale bølge.

En ny undersøgelse lavet Epinion og Moos-Bjerre Analyse for Danmarks Biblioteksforening og ”Tænketanken Fremtidens Biblioteker” viser, at op mod en million danskere har søgt om hjælp hos bibliotekerne til at benytte offentlige digitale selvbetjeningsløsninger.

Se også

”Undersøgelsen er et klokkeklart signal til politikerne og det offentlige om, at visionen om det digitale Danmark ikke bliver opfyldt uden bibliotekernes hjælp. Det virker faktisk som om de offentlige selvbetjeningsløsninger er frosset fast i en form, hvor man har digitaliseret papirblanketterne, men ikke tænkt i brugervenlighed, og bibliotekerne mærker klart borgernes frustration over dette,” siger formand for Danmarks Biblioteksforening, Vagn Ytte Larsen.

Ikke noget problem
Undersøgelsen viser desuden, at hver fjerde borger over 70 år har henvendt sig til bibliotekerne for at få hjælp til selvbetjeningsløsningerne.

KL gør opmærksom på, at der i Den Fællesoffentlige Digitaliseringsstrategi er taget højde for, at der vil være en gruppe af borgere, der ikke kan bruge de digitale medier. For strategiens målsætning om hvor stor en del af kommunikationen med det offentlige, der skal foregå digitalt, er nemlig sat til 80 procent og ikke 100 procent på områder omfattet af obligatorisk digitalisering.

Folkebibliotekerne udbød sidste år op imod 2.000 PC-kurser, som alle var meget besøgte.

Yderligere materiale

Annonce

Luk vindue

Tip en ven

Tip en ven

Felter med (*) skal udfyldes