Ny bruger?

Sekundær navigation

Indhold

11.06.12 07:21

Antallet af passive unge styrtdykker

Antallet af passive unge styrtdykker
Tal fra Børne- og Undervisningsministeriets ungedatabase viser, at andelen af 15-17-årige, der ikke er i gang med nogen uddannelse eller beskæftigelse, er styrtdykket. Fra første kvartal af 2011 til første kvartal af 2012 er denne gruppe faldet med mere end 26,4 pct.

Til gengæld er der sket en stigning i antallet af unge, der er gået i gang med en ungdomsuddannelse, en uddannelsesforberedende aktivitet eller med at gå i 10. klasse.

Og det viser, at kommunernes indsats for at få færre unge til ”at ligge på sofaen” har båret frugt, mener KL:

”Folketingets hensigt med Ungepakke 2 var at få de 15-17-årige væk fra sofaen og i gang med en uddannelse eller en uddannelsesforberedende akti-vitet. Tallene peger på, at det er lykkedes for kommunerne at løse opgaven,” siger formanden for KL’s Arbejdsmarkeds- og Erhvervsudvalg, borgmester Jacob Bundsgaard.

Han peger blandt andet på, at der med Ungepakke 2 blev indført en pligt til at være i gang med uddannelse eller en uddannelsesforberedende aktivitet, samt at kommunen fik mulighed for at tilbageholde børne- og ungeydelsen, hvis man ikke lever op til denne forpligtelse.

Se også

”Vi ved fra undersøgelser, at op mod halvdelen af de unge, som ikke går i gang med en uddannelse efter grundskolen, ender på kontanthjælp som 18-årige. Derfor er det meget vigtigt, at udviklingen går den rigtige vej.”

”Både væksten i uddannelsesforberedende aktiviteter og i 10. klasse er udtryk for, at flere unge tænker sig om en ekstra gang – måske under indflydelse af en kommunal vejleder og helt sikkert deres mor og far – og erkender, at de er nødt til at gå i gang med noget, som på sigt leder hen til en uddannelse. Det er meget positivt,” siger Jacob Bundsgaard.

Han understreger dog, at der fortsat er store udfordringer med ungeledighed og mangel på praktikpladser.

Hvad gør kommunerne?
Kommunale erfaringer med at hjælpe 15-17 årige hen mod en ungdomsuddannelse er samlet i kataloget ”Sådan får de unge en ungdomsuddannelse,” som er blevet til i et samarbejde mellem KL og 24 kommuner.

I kataloget er der samlet en række beskrivelser af, hvordan kommunerne arbejder med at hjælpe de unge til selv at erkende, om de er parate til at tage en uddannelse. Samtidig fungerer ”truslen” om at blive erklæret ikke-uddannelsesparat som et incitament.

De unge, som ikke er parate til at tage en uddannelse, tilbydes forskellige former for kvalificerende forløb. Og på overgangen til ungdomsuddannelserne følger kommunerne ofte de unge tæt. Fx organiserer man mentorordninger i samarbejde mellem jobcenter, UU-center og teknisk skole/gymnasium. Og der gøres en stor indsats for at sikre det fornødne antal praktikpladser.

Se også

Yderligere oplysninger i KL hos pressechef Jonas Heltberg, 3370-3333, jhe@kl.dk eller chefkonsulent Jan Bauditz, 3370-3230.

****************************************************************

Se KL’s katalog ”Sådan får de unge en ungdomsuddannelse”.

Nyeste tal fra Børne- og Undervisningsministeriets ungedatabase:

 

GNS kvartal jan, feb, marts 11

GNS kvartal jan, feb, marts 12

Ændring i antal unge

Ændring i pct.

afrundet

Børnehaveklasse - 6. klasse

615

588

-27

-4,4%

7.klasse - 9. klasse

91730

90213

-1517

-1,7%

10. klasse

37233

39226

1993

5,4%

Forberedende aktiviteter mv.

7144

7621

476

6,7%

Ungdomsuddannelse

73942

74376

434

0,6%

Videregående uddannelse

9

0

-9

-

Ikke i uddannelse, beskæftigelse m.v.

5290

3895

-1395

-26,4%

Uklassificeret aktivitet

13

0

-13

-

Total

215976

215921

-55

0,0%

 

  

Luk vindue

Tip en ven

Tip en ven

Felter med (*) skal udfyldes