Ny bruger?

Sekundær navigation

Indhold

17.08.12 11:20

Aalborg imponerer på Facebook

Aalborg imponerer på Facebook
En vellykket Facebook-korrespondance mellem en borger og Aalborg Kommune har tiltrukket sig stor opmærksomhed.

Da kommunikationskonsulent Trine Egeberg Elkjær 20. juni besvarede en borgerhenvendelse på Aalborg Kommunes Facebookside, tænkte hun ikke, at hun gjorde noget videre usædvanligt.

Men hendes svar og den hurtige løsning af borgerens problem, er siden blevet fremhævet vidt og bredt i kommunikationskredse som et pragteksempel på god service på de sociale medier, og historien nåede torsdag aften så vidt som til DR's 18.30-nyheder.

”Vi løser i princippet denne type opgaver hundrede gange om dagen. Men når vores driftsafdeling svarer på henvendelser over telefonen, forsvinder kommunikationen, når røret bliver lagt på. På Facebook bliver den derimod synlig for alle, så folk kan se, hvordan vi som kommune faktisk tager hånd om borgernes henvendelser,” siger Trine Egeberg Elkjær.

Facebook sparer tid
Den populære korrespondance har siden torsdag resulteret i omkring 120 nye ”likes” på siden og har affødt en række nye henvendelser om andre veje, som kommunen burde kigge på.

Se også

”Vi er glade for at få henvendelserne på Facebook. Så kan flere se svarene, og så behøver vi ikke svare på det samme spørgsmål flere gange på telefonen,” siger Trine Egeberg Elkjær.

Trine er en af fire kommunikationskonsulenter i Aalborg Kommune, der foruden deres normale arbejdsområder arbejder med siden. Hun anslår, at de bruger omkring 20 timer om ugen på at besvare spørgsmål og at videreudvikle siden.

Whitepaper samler erfaringer
Aalborg Kommune har været på Facebook siden kommunen i 2011 deltog i et KL-pilotprojekt, som også Kolding, Gladsaxe og Frederiksberg Kommune bidrog til. Erfaringerne fra projektet blev samlet op i et white paper, der gør den indsamlede viden tilgængelig for andre kommuner med Facebook-ambitioner.

Hos KL glæder chefkonsulent Jesper Brieghel sig over roserne til kommunen. Han var tovholder på pilotprojektet og udbyder i dag workshops for kommuner, der ønsker at starte op på Facebook.

Ny undersøgelse på vej
"Mange kommuner gør sig virkelig umage for at give borgerne en god serviceoplevelse på Facebook, og alt tyder på, at det er en indsats, borgerne sætter stor pris på. Hvad og hvor meget det betyder for borgerne, vil vi i løbet af efteråret dokumentere med en stor spørgeskemaundersøgelse blandt de borgere, som følger deres kommune på Facebook,” siger Jesper Brieghel.

Resultatet af undersøgelsen offentliggøres 19. november på KL’s Kommunikationsdøgn 2012, hvor Trine Egeberg Elkjær også deltager som oplægsholder. Hun vil løfte sløret for, hvordan Aalborg Kommune har bygget sin Facebook-succes.

Aalborgs populære eksempel

Annonce

Annonce

Annonce

Luk vindue

Tip en ven

Tip en ven

Felter med (*) skal udfyldes