Ny bruger?

Sekundær navigation

Indhold

23.08.12 15:22

80 % søger folkepension digitalt i Horsens

Et samarbejde på tværs i kommunen har medvirket til at øge selvbetjeningsgraden markant.

I Horsens Kommune har to afdelinger udnyttet hinandens ressourcer og sammen har de lagt en strategi med henblik på at øge andelen, der ansøger folkepension digitalt. Samarbejdet er foregået mellem BorgerService og Udvikling og Kommunikation og formålet har været at gøre informationsmateriale såvel som hjemmeside så brugervenligt som muligt.

Se også

Brugervenlige løsninger

”Vi har i fællesskab gjort meget ud at vise borgerne, hvordan de benytter selvbetjeningsløsningen. Blandt andet har vi lavet en ’trin for trin’-guide, der med billeder og ultrakort tekst viser, hvordan man ansøger om folkepension. Og så er den let at have ved hånden, når borgeren går på hjemmesiden for at søge. Også selve pensionssiden på hjemmesiden er sat enkelt og overskueligt op, så den er så let at bruge som muligt, ” fortæller web- og multimediemedarbejder i Udvikling og Kommunikation, Anja Flebbe.

Guiden er at finde på det brev, som borgere i pensionsalderen modtager. Tidligere var vedlagt et ansøgningsskema, men det modtager de kommende pensionister ikke længere. Foruden guiden i brevet har kommunen også udarbejdet en videoguide ”Pension på 3 minutter”. Videoguiden er også lavet for at klæde borgerne på og orientere dem om, hvilke informationer de skal have klar, inden de kaster sig over den digitale selvbetjeningsløsning. Kommunens statistikker viser, at videoen bliver brugt flittigt.

Se også

Tilfredshed blandt medarbejdere og borgere

”Før strategien blev udmøntet, var der kun få procent af borgerne, der benyttede selvbetjeningsløsningen, men nu, to måneder senere, er antallet oppe på 80%,” fortæller Borgerservicechef Anne-Mette Gisselmann og fortsætter: ”Det har skabt stor begejstring og tilfredshed blandt medarbejderne, der tydeligt kan se, at deres målrettede indsats har båret frugt. Vi havde håbet, at ca. 50 % ville søge digitalt, så vi er rigtig glade, og det giver os blod på tanden til at fortsætte arbejdet med at gøre selvbetjeningsløsningerne let tilgængelige for borgerne.”

I pensionsafdelingen i BorgerService har medarbejderne fået forholdsvis få henvendelser fra borgere, der er i tvivl eller ikke ønsker at betjene sig selv digitalt.

”Vi gør alt hvad vi kan for at hjælpe borgerne godt i gang, og de har taget det nye rigtig positivt,” fortæller assistent, Camilla Wright. ”Vi har at gøre med en stor gruppe borgere, som både kan og vil det digitale. De vil gerne lære og de personer, der har henvendt sig til os, er generelt ikke utilfredse, blot glade for at få hjælp.”

For borgere, der har problemer med ansøgningen, er der hjælp at hente i BorgerService den anden torsdag i måneden, hvor en medarbejder står til rådighed for at guide dem igennem den digitale ansøgning.

Luk vindue

Tip en ven

Tip en ven

Felter med (*) skal udfyldes