Indhold

Denne fælleskommunale værktøjskasse er udviklet af KL i samarbejde med en række kommuner og er til dig, der skal i gang med at arbejde med servicedesign.

Servicedesign kræver, at vi inddrager brugerne når vi tænker nyt. Det handler om, at identificere de rigtige problemer og løsninger – og ikke bare det vi tror er rigtigt. For kan vi det, så kan vi skabe løsninger, der har en bedre kvalitet og sikrer bedre brugeroplevelser – og det er til gavn for både borgere og kommuner.

Igennem 3 faser (Definer, dokumenter og design) og en række metoder hjælper værktøjskassen dig med at sætte rammerne for projektet.

Metoderne kan benyttes enkeltvis – men brugt i sammenhæng tager de brugeren fra A-Z i arbejdet med at re-designe eller udvikle en service.

 

Fase 1: Definer

Et problem er landet på dit skrivebord – og du skal finde en løsning. Men inden du kommer så langt skal du forstå problemet – for hvad er der egentlig på spil - for brugerne og din egen organisation?

Fase 2: Dokumenter

Her skal du visualisere og analysere brugerens og kommunens ”rejse” gennem servicen.

Fase 3: Design

Her skal du udtænke og designe ideer og forslag til løsninger med udgangspunkt i borgernes behov

Annonce




Annonce

Annonce