Ny bruger?

Sekundær navigation

Indhold

16.10.12 07:00

Kommunerne kæler for erhvervslivet

Kommunerne kæler for erhvervslivet

Foto: Colourbox.com

Halvdelen af kommunerne har inden for de seneste to år brugt flere penge på at servicere erhvervslivet.

77 procent af kommunerne arbejder i høj eller meget høj grad med at forbedre servicen for erhvervslivet, og 49 procent af kommunerne har øget ressourceforbruget på området siden 2010. Det viser en ny Momentum-undersøgelse.

En af de kommuner er Odense.

”Der er stort politisk fokus på området, og det har været med til at ændre den måde, vi går til opgaven og virksomhederne på. Vi har blandt andet indført én indgang for virksomhederne, så de kun skal henvende sig ét sted for at få råd og vejledning,” siger Mette Beck-Nielsen, chef for Erhvervskontakten, som er indgangsstedet for erhvervslivet i kommunen, til Momentum.

Populært med én dør
Undersøgelsen fra Momentum viser yderligere, at det er populært at lave én indgang for erhvervslivet. Således har 34 procent af kommunerne allerede etableret én enkelt indgang til erhvervslivet, mens 21 procent er i gang og 19 procent overvejer det.

Dansk Industri (DI) anerkender, at det går fremad og glæder sig over, at kommunerne henter inspiration hos de kommuner, der har klaret sig godt i DIs erhvervsundersøgelse. Det hele er dog ikke i top endnu, og særligt når det kommer til sagsbehandlingen, har kommunerne en stor opgave.

”Man skal ikke kun opfatte sig selv som en myndighed, men også hjælpe og servicere virksomhederne. Hvis der eksempelvis er noget, der ikke umiddelbart kan lade sig gøre, kan kommunen sammen med virksomheden se på, hvordan problemet kan løses,” siger Hanne Schou, underdirektør i DI til Momentum.

 Læs mere i seneste nummer af Momentum

Annonce

Luk vindue

Tip en ven

Tip en ven

Felter med (*) skal udfyldes