Indhold

21.08.17 22:34

Den kommunale valgkamp er kommet på Facebook

Næsten dobbelt så mange vælgere som i 2013 vil bruge Facebook til at orientere sig om deres lokale kandidater inden kommunalvalget i november. Blandt kandidaterne ligger Facebook også helt i top blandt de redskaber, som de vil bruge mest energi på. Det viser nye Momentum-undersøgelser.

Facebook bliver helt central, når kampen om stemmerne til kommunalvalget for alvor går i gang i de kommende måneder. Det viser to nye Momentum-undersøgelser, der har set på, hvordan vælgere og kandidater vil prioritere Facebook i valgkampen. En måling, som YouGov har foretaget for Momentum blandt et repræsentativt udsnit af befolkningen, viser, at 21 procent vil søge efter information om kommunalvalget og kandidaterne på Facebook. Det er en stigning på 10 procentpoint sammenlignet med valget i 2013 og overgås kun af tv (34 procent), aviser (26) og netaviser (23), hvoraf de to første er gået tilbage.

Grafik der viser, hvor danskerne vil søge efter information om kommunalvalget og kandidaterne.

Samtidig viser en Momentum-rundspørge blandt kommunalpolitikerne, at 64 procent af dem, der genopstiller, vil benytte Facebook i valgkampen i stort eller meget stort omfang. Det overgås kun akkurat af deltagelse i valgmøder, mens Facebook ligger over både gadearrangementer, valgplakater og pjecer. Kun fire procent svarer, at de slet ikke vil bruge Facebook.

Det giver god mening, at både vælgere og politikere retter deres blik mod Facebook i en valgsammenhæng. Det mener valgforsker og professor på Institut for Statskundskab på Københavns Universitet Kasper Møller Hansen.

»Der er ingen tvivl om, at Facebooks udbredelse og letheden i at bruge det som kampagneværktøj er blevet mere klart for os alle sammen. I 2013 kunne vi allerede se, at man kunne vinde stemmer ved at være aktiv på Facebook. Der er god evidens for, at det virker, og nu er kandidaterne nået dertil, hvor de fleste prioriterer det,« siger Kasper Møller Hansen.

Benjamin Elberth, ekspert i sociale medier og indehaver af Elberth Kommunikation, forstår også godt, at så mange politikere prioriterer at være på Facebook.

»Det giver mening at være på de kanaler, hvor borgerne er. I og med at kandidaterne selv orienterer sig meget i den politiske samtale på sociale medier, så giver det også mening, at det er der, de forsøger at høste stemmerne. Noget andet er, om de så også lykkes med at høste stemmerne,« siger Benjamin Elberth.

Grafik der viser, i hvilket omfang kommunalpolitikerne vil benytte en række redskaber i deres valgkampe.

Kan sprænge listen

Efter kommunalvalget i 2013 undersøgte Kasper Møller Hansen, hvilken effekt Facebook og andre sociale medier havde på antallet af personlige stemmer. Undersøgelsen viste, at socialdemokratiske kandidater, der brugte Facebook, i gennemsnit fik 200 stemmer ekstra, ligesom der også var positive effekter for kandidater fra Venstre og Dansk Folkeparti, mens der ingen eller ligefrem negativ effekt var for de andre partier. Det er dog primært fra partikammeraterne, at kandidater med succes på Facebook kan stjæle stemmer.

»Valgkampen – også på Facebook – flytter langt hen ad vejen stemmer internt på listen. En kandidat kan gøre sig kendt, så man får de ekstra stemmer, der giver et valg, men det er langt sværere at flytte mellem partier end inden for partierne. En vælger er i udgangspunktet stadig socialdemokrat eller venstremand, men der kommer nye kandidater til, og derfor kan den personlige kampagne gøre en forskel,« siger Kasper Møller Hansen.

Momentums undersøgelse blandt lokalpolitikerne viser, at 83 procent allerede bruger Facebook som politiker. 79 procent bruger Facebook til at fortælle om og dele billeder fra begivenheder, de deltager i, mens 77 procent kommer med lokalpolitiske udmeldinger. Knap 60 procent kommenterer beslutninger foretaget i kommunalbestyrelsen. Halvdelen af politikerne opdaterer deres profil en-tre gange om ugen, mens otte procent gør det hver dag. Hvis man på valgdagen skal have noget ud af sin indsats på Facebook, så kræver det, at man har brugt flere år på at opbygge sit netværk og øge antallet af følgere og likes. Det fortæller Benjamin Elberth.

Grafik der viser, hvor mange kommunalpolitikere, der bruger sociale medier

»Eksamen er en fest for den velforberedte, og valgkampen er en fest for den politiker, som har gjort sit forarbejde ordentligt. Nu skal de bruge den kanal, de har bygget op, hvor de kan målrette deres budskaber meget præcist. Det mest effektive er budskaber, som kan føles på enten pengepungen eller i hjertekulen, for det kan lokke følgerne ned i stemmeboksen,« siger Benjamin Elberth.

Niclas Bekker (S), 2. viceborgmester i Greve Kommune, er en af de lokalpolitikere, der har brugt flere år på at opbygge sin politiske tilstedeværelse på Facebook og andre sociale medier. Han bruger i gennemsnit fra et kvarter til en time om dagen på det, og hans indlæg spænder vidt fra korte holdninger om lokalpolitik til længere mere folkeoplysende videoer, hvor han blandt andet giver et indblik i budgetforhandlingerne.

For ham er den største fordel ved Facebook, at det er blevet muligt at have kontakt med flere borgere på kortere tid.

»Det giver rigtig meget. Ikke kun som kanal til at folk finder ud af, hvad jeg mener, men også fordi jeg får information, som jeg ellers ikke ville have fået. Jeg taler lokalpolitik med rigtig mange, som jeg aldrig har mødt, men som henvender sig til mig med enkeltsager eller holdninger, og platformen betyder, at jeg har mulighed for at svare, når det passer i min hverdag,« siger Niclas Bekker.

Grafik der viser hvor ofte kommunalpolitikere bruger Facebook som politiker

Normalt laver han fire-seks opdateringer på Facebook om ugen, men han vil gradvist intensivere sin tilstedeværelse frem mod valget. Han begynder så småt, når budgetforhandlingerne for alvor går i gang i denne måned.

»Når vi går ind i de sidste tre uger af valgkampen, bliver det tre-fire opdateringer om dagen. Jeg vil blandt andet informere om, hvad der sker, hvor man kan møde os henne og tage stilling til ting, der sker,« siger Niclas Bekker.

Det er dog de færreste, der har været i gang i så god tid som Niclas Bekker, og for de fleste kandidater vil det være spild af tid at bruge meget krudt på Facebook. Det vurderer Benjamin Elberth fra Elberth Kommunikation.

»Den værste kandidat er ham, der først nu går i gang med at oprette en Facebook-side og så tror, at han kan høste nye stemmer på de ganske få måneder, der er tilbage. Han kan næsten ikke engang nå at erobre nyt land, fordi han ikke kan nå den samme vælger nok gange til, at vælgeren bliver interesseret i at stemme på ham,« siger Benjamin Elberth.

En af dem, der har droppet at bruge Facebook i valgkampen, er Charlotte Abildgaard Paulsen (S), der genopstiller i Skanderborg Kommune. Hun tror ikke, at hun mister stemmer på det, og hun synes, de negative sider ved det sociale medie er for store.

»Jeg brugte Facebook ved sidste valg, men i mellemtiden har jeg valgt at gøre min profil privat. Jeg synes, at der er for hårdt på Facebook, hvis man skal være der som offentlig person, og tonen er rigtig træls. Jeg har ikke noget imod at lægge billeder op, og man må gerne se, hvem jeg er, men jeg gider ikke alt det palaver og de dårlige kommentarer,« siger Charlotte Abildgaard Paulsen.

I stedet vil hun bruge kræfterne på at møde de potentielle vælgere ansigt til ansigt.

»Jeg er bedst, når mennesker mødes. Jeg er god til gadekampagner, til at banke på døren og til at snakke med folk i hverdagen. Det er der, jeg hører hjemme, og det passer også til den politiker, jeg er. Jeg er ikke i kommunalbestyrelsen, fordi jeg har en masse ideologi, jeg skal af med,« siger Charlotte Abildgaard Paulsen.

Man skal gøre mere af det hele

Når det gælder de kandidater, der ikke allerede har arbejdet målrettet med Facebook, så mener Benjamin Elberth, at en gadekampagne er langt mere effektiv.

»Man kan vinde mange flere stemmer ved at sætte sig præcist ind i, hvilke parkeringsproblemer der er på en bestemt vej og så lave en folder om, hvordan man vil gå til kamp mod dem. Den folder lægger man i postkassen nu, igen til november og så igen dagen inden valget. Så er der en minimal chance for, at vælgerne på den vej husker en, når de kommer ned i stemmeboksen,« siger Benjamin Elberth.

Generelt viser forskningen, at det er svært for kommunalpolitikerne helt at droppe nogle redskaber. Valgplakater er stadig meget effektive, og man kommer heller ikke uden om vælgermøder og andre klassikere. Et fravalg af Facebook vil også være forbundet med en risiko, mener professor Kasper Møller Hansen.

»Generelt gælder det i en valgkamp om at finde sig nogle nicher, men derfor kan det også give mening at hindre sine modkandidater i at få nichefordele. Generelt er dét at være kandidat til kommunalvalget ikke noget, man kommer let om ved, for konkurrencen er større og hårdere end før, og de fleste vælgeres politiske bevågenhed ligger andre steder end på det kommunale. Man skal være fremme i skoene på Facebook, men man skal også benytte alle de gamle redskaber, og man skal gøre mere af det hele,« siger Kasper Møller Hansen.

Af Rasmus Giese Jakobsen, ragj@kl.dk

Yderligere materiale

Annonce

Annonce

Annonce