Indhold

05.03.18 09:53

Toplederen skal turde give noget af sig selv på sociale medier

Toplederen skal turde give noget af sig selv på sociale medier

"De digitale kanaler er med til at styrke vores borgerinddragelse", siger Kenneth Kristensen. Foto: Dragør Kommune, pressebillede

Kommunaldirektør Kenneth Kristensen mener, at toplederen bør satse på digitalisering, da det er en oplagt mulighed for fx at styrke borgerinddragelsen. Og så råder han toplederen til at give noget af sig selv på de sociale medier.

Den 30. april inviterer KL landets kommunale topledere til en temadag om strategisk kommunikation. Her kan du blandt andet møde Kenneth Kristensen, kommunaldirektør i Dragør Kommune, og høre hvordan han og kommunen forsøger at bruge kommunikation strategisk gennem sociale medier og digitale projekter. Indtil da kan du få en forsmag på Kenneth Kristensens oplæg her.

Hvordan bruger Dragør Kommune og du som kommunaldirektør sociale medier?

”Dragør er en lille kommune, og det betyder, at vi ikke har været først ude af starthullerne med sociale medier og digitalisering. Vi har ikke de store kræfter at spille med og har først for to år siden fået én kommunikationskonsulent. Alligevel har vi sat digitalisering meget højt på vores dagsorden.

Vi har ikke en facebookside, der hedder Dragør Kommune. Men vi arbejder med sociale medier på tre forskellige niveauer. Dels lader vi vores institutioner – fx sundhedsplejen eller ungdomsskolen – eksperimentere sig frem på de områder og sociale medie-platforme, der giver mening. Dels fokuserer vi på en række strategiske indsatsområder og større digitale projekter. Og dels har jeg selv forsøgt at tage medicinen og være mere aktiv på min LinkedIn-profil.”

 Hvad har jeres digitale projekter medført?
”Vi er fx lykkedes med at aktivere langt flere borgere i debatten om trafiksikkerhed, fordi vi tog digitale værktøjer i brug. Og så har vi projektet Diger i Dragør, som består af et forum på Facebook, hvor borgerne kan diskutere digehøjder, økonomi osv. I den forbindelse har vi fået hjælp fra nogle tekno-antropologer, der laver opgørelser over, hvilke diskussioner der er, og hvad borgerne synes om forskellige emner.

Dermed er de digitale kanaler med til at styrke vores borgerinddragelse, fordi vi kan nå andre grupper af borgere, end vi ser ved traditionelle høringer.”

Hvilke gode råd har du til andre kommunale topledere, der ønsker at bruge sociale medier og aktivere borgerne digitalt?

”Det er vigtigt at være bevidst om formålet med at være på sociale medier – og vælge kanalen efter det. Det er der jo ikke noget nyt i, men jeg mener, det er endnu vigtigere nu. Mange af os, der ikke er digitalt indfødte, er heller ikke helt så fortrolige med forskellene på de sociale medier.

Jeg vil også råde andre kommuner til at prøve sig lidt frem, inden de igangsætter de store strategier og projekter. Og ikke mindst acceptere hvis de er nødsaget til at lukke ned for det, der ikke virker.

Og så tror jeg, det er vigtigt at give lidt af sig selv på sine sociale medie-profiler. Det er måske ukomfortabelt for nogle embedsmænd. Men jeg tror, det er nødvendigt at komme lidt længere ud på vippen og turde at dele personlige holdninger til faglige temaer som fx ledelse for at det bliver interessant at læse om for andre.”

Fakta

Hvad: Temadag om strategisk kommunikation for kommunale topledere

Hvornår: 30. april 2018

Hvor: Odeon, Odense

Tilmelding: Klik her

Annonce

Annonce

Annonce