Indhold

07.08.14 09:50

Snip snap snude, på Snapchat er Thisted ude

Snip snap snude, på Snapchat er Thisted ude

Kommunikationskonsulent i Thisted Kommune Katrine Jacobsen sender Snapchats til kommunens unge.

Thisted Kommune forsøger sig med en ny kommunikationsform for at nå de unge borgere. Som den første kommune i landet afprøver de det sociale medie Snapchat.

Snapchat er et populært medie blandt de unge at kommunikere på. Her kan de vise aktuelle ting og handlinger ved at sende et billede med tekst, som så forsvinder efter nogle sekunder.

Derfor har Thisted Kommune som en af landets første kommuner taget chancen og hoppet med på bølgen. De begyndte i sidst uge at bruge Snapchat for at få flere unge til at tilmelde sig digital post.

”Det kan være svært at nå ud til de unge i kommunen. Pr. 1. november skal alle over 15 år være tilmeldt digital post. Men i august var status i Thisted Kommune, at der var flere pensionister end unge, som havde tilmeldt sig. Derfor prøvede vi med Snapchat,” siger Katrine Jacobsen, der er kommunikationskonsulent i Thisted Kommune og sidder med håndteringen af sociale medier.

Snapchat er en succes

Og det tyder på, at Snapchat er en god ide. Siden i mandags er kommunen gået fra 10 til omkring 100 følgere. Katrine Jacobsen fortæller, at de unge bruger det til at stille spørgsmål.

”Det er meget tilfredsstillende – mere end vi havde turdet håbe på. De unge sender for eksempel et spørgsmål om, hvor man opretter den digitale post henne, og så sender jeg et svar tilbage, og de skriver tak. De sender også billeder af, at de har tilmeldt sig,” siger hun.

Se også

I første omgang er det kun Thisted Kommunes formål at bruge Snapchat i forbindelse med tilmelding til digital post, men Katrine Jacobsen mener også godt, at Snapchat kan bruges i fremtiden.

”Jeg tror ikke, de unge er klar over, hvad digital post indebærer, så derfor er det vigtigt, at de bliver opmærksomme på det inden november. Men måske kan vi bruge det til andre kampagner på længere sigt,” siger hun.

Facebook rammer anden målgruppe

Årsagen til at Thisted Kommune har valgt at ty til Snapchat frem for Facebook er, at Facebook, ifølge dem, rammer en anden målgruppe. 

”Vores Facebook-profil er mere allround. Her skriver vi bredt ud til alle borgerne i kommunen, og de fleste følgere derinde er børnefamilier og borgere i det segment. Derfor ser de unge ikke vores opslag derinde,” siger Katrine Jacobsen.

Se også

Hun fortæller, at hun er blevet kontaktet af flere kommuner, der er interesserede i at høre om Thisted Kommunes erfaringer med det nye Snapchat-tiltag.

”Her er mit svar, at jeg kun kan anbefale andre kommuner at gøre det samme,” slutter hun.

Til september kan Thisted Kommune se effekten af deres initiativ og vurdere, om det har været en succes.

Fakta om Snapchat:

Snapchat er en app, man kan hente til sin smartphone.

Se også

Man kan bruge den til at sende og modtage billeder, tekst og tegninger. Når det har været vist på skærmen i en række sekunder, forsvinder det igen, og man kan ikke se det længere.

Snapchat blev lanceret i 2011 af amerikanerne Evan Spiegel og Bobby Murphy.

Der er estimeret 100 mio. brugere af Snapchat på verdensplan.

Du kan tilføje Thisted Kommune på Snapchat med brugernavnet: thistedkommune.

 

Annonce

Annonce

Annonce