Indhold

07.11.14 17:11

Kommunerne skal kende til deres omtale

Kommunerne skal kende til deres omtale

Benjamin Rud Elberth opfordrer kommunerne til at bruge de sociale medier til at sætte dagsorden og komme i dialog med borgerne.

Kommunerne er nødt til at vide, hvilke sager der kører mod dem, hvis de vil undgå modvind i medierne. Det var et af budskaberne fra Benjamin Rud Elberth, da han på K-Døgnet gav gode fif til at sætte dagsordenen på de sociale medier.

Professionalisme har ramt kommunikationsbranchen, så man ikke længere kan tillade sig at eksperimentere. Heller ikke i kommunerne. Dette betyder blandt andet, at kommunerne skal overvåge, hvor og hvordan de bliver omtalt på forskellige digitale platforme og særligt på de sociale medier.

Se også

Mange medier kan få en god historie ud af at fange en kilde på det forkerte ben og et ”øhh” i diktafonen. Derfor er det vigtigt, at kommunerne er opmærksomme på sager mod dem, så de kan forberede sig.

”I skal vide, hvilke sager der er, så I er klar til at udtale jer uden at sige øhh,” sagde Benjamin Rud Elberth, digital chef i kommunikationsfirmaet Geelmuyden Kiese, da han indtog talerstolen til Kommunikationsdøgn14.

Overvåg medierne

De kommunale kommunikationsafdelinger er blevet endnu vigtigere, og i takt med det er de blevet mere professionelle.

En af årsagerne til udviklingen er, at borgerne er begyndt at kræve hurtigere svar fra deres kommune. I disse situationer skal kommunerne være velforberedte og klar til at reagere på henvendelserne.

Kommunerne bør derfor overvåge, om de bliver omtalt i medierne, og Benjamin Rud Elberth rådede til, at de kommunale kommunikatører holder øje på nettet. På den måde er det muligt at fremstå velforberedt i formuleringerne, hvis man bliver kontaktet og bedt om at udtale sig i en eventuelt kritisk sammenhæng.

”Vid, hvornår I er nødt til at gå til genmæle. Ikke nødvendigvis genmæle med det samme, men vid, at det sker. Så kan I undgå øhh’erne,” sagde Benjamin Rud Elberth, der altså også understregede, at man ikke skal gå ind i alle sager, bare fordi man opdager dem.

Lad borgerne føle sig hørt

Hvis man ikke har kunnet forberede sig eller ikke har kendt til sagen, er der også mulighed for at svare på en mere afventende måde, rådede Benjamin Rud Elberth. Når man giver borgerne et svar, undgår man nemlig nemmere, at de begynder at skrive negativt om kommunen på fx de sociale medier. Det gælder også, selv om det ikke er et fyldestgørende svar.

På den måde kan man vinde tid til at forberede et korrekt og godt svar, og borgeren føler sig set og hørt.

”Midlet er hele tiden at komme i dialog med borgeren og reagere på deres henvendelser,” sagde Benjamin Rud Elberth.

Annonce

Annonce

Annonce