Indhold

21.02.18 08:42

Borgernes forventninger stiller krav til toplederens satsning på sociale medier

Borgernes forventninger stiller krav til toplederens satsning på sociale medier

"Den kommunale topleder skal være utrolig bevidst om at skabe det rette fundament for hele kommunens satsning på sociale medier," siger Benjamin Rud Elberth, oplægsholder på KL's temadag om strategisk kommunikation. Foto: Stine Bidstup

Digital ekspert Benjamin Rud Elberth opfordrer den kommunale topleder til at sikre det rette fundament for kommunens satsning på sociale medier og digitalisering. For hvis kommunerne bruger de sociale medier rigtigt, er der både omdømme, penge og tilfredshed hos borgerne på spil.

På KL's kommende temadag om strategisk kommunikation for kommunale topledere fortæller Benjamin Rud Elberth om den nye digitale virkelighed, og hvilke muligheder sociale medier giver kommunerne. Benjamin er specialist i digital kommunikation, tilknyttet Center for Information og Boblestudier og forelæser på Københavns Universitet i politisk digital kommunikation, digital lobbyisme og digital strategi. Mød ham på temadagen, og få et par af hans guldkorn her.

Hvorfor bliver den kommunale topleder anno 2018 nødt til at forholde sig til sociale medier?

”Medier som Facebook, Twitter og LinkedIn har for længst ændret nyhedernes og samtalernes anatomi. Historier bliver fundet, vinklet og forhandlet på Twitter. Erhvervslivets chefer vinkler virksomhedens omdømme på LinkedIn. Hr. og Fru Danmark vinkler historierne om virksomheder og organisationer på Facebook. Og de seneste år har vi oplevet endnu en stærk bølge af digitalisering.

Det betyder, at flere og flere borgere tænker nettet først – og forventer service, muligheder og dialog. Og det stiller krav til de løsninger, kommunen skal tilvejebringe og facilitere.”

Hvilke muligheder giver sociale medier for kommunens strategiske kommunikationsindsatser i dag og i fremtiden?

”Hvis det gøres rigtigt, er der penge, omdømme og tilfredshed på spil hos borgerne. I flere kommuner sikrer de input til budgetforhandlinger for at få flere af kommunens borgere med og skabe et stærkere mandat til at forvalte og skabe lovgivning.

I flere kommuner bedrives vigtig håndtering af små og store spørgsmål fra borgerne, ejerskab til kampagneindsatser og fokus på selvbetjeningsløsninger. Og i nogle kommuner lykkes det endda at gøre borgerne mere tilfredse.”

Hvilke faldgruber skal den kommunale topleder være opmærksom på?

”Juridisk er sociale medier et svært sted at befinde sig for en kommune. Effektmæssigt er det endnu værre. Især det sidste betyder, at mange kommuner lige nu sidder og spilder deres tid på Facebook, Twitter og LinkedIn, fordi de ikke har de nødvendige kvalifikationer og ressourcer til at følge med teknik og udvikling.

Den kommunale topleder skal være utrolig bevidst om at skabe det rette fundament for hele kommunens satsning på sociale medier og digitalisering, så det ikke bliver en hovedkulds satsning.”

Fakta

Hvad: Temadag om strategisk kommunikation for kommunale topledere

Hvornår: 30. april 2018

Hvor: Odeon, Odense

Tilmelding: Klik her