Ny bruger?

Sekundær navigation

Indhold

27.01.10 07:30

KL efterlyser nysyn på folkeskolen

KL efterlyser nysyn på folkeskolen

Foto: Colourbox.com

Nysyn frem for eftersyn. Sådan lyder budskabet fra KL forud for Marienborg-møderne, hvor regeringen vil give folkeskolen et 360 graders eftersyn. For kommunerne er det afgørende, at alle børn får et maksimalt udbytte af undervisningen i folkeskolen. Det lykkes kun, hvis der sættes yderligere fokus på faglighed, og hvis folkeskolen tunes til en global virkelighed.

”Folkeskolen lykkes på rigtig mange områder. Men den globale virkelighed kræver, at vores børn og unge skal være endnu dygtigere, end de er i dag. Målet er, at 95 % skal gennemføre en ungdomsuddannelse og kunne begå sig videre i livet. Det kræver, at eleverne får stærke faglige kundskaber og færdigheder med fra folkeskolen. Og at de bliver gode til at samarbejde om at bruge deres kompetencer til at løse komplekse problemer på en innovativ måde,” siger KL’s formand Erik Fabrin.

Se også

”Danske elever er i de senere år blevet dygtigere, så vi har et rigtig godt grundlag. Men verden omkring os står ikke stille. I andre OECD-lande er der endnu mere turbo på udviklingen i elevernes læring. Derfor må vi fastholde opmærksomheden på, at vores elever allerede i indskolingen bliver bedre til at læse, forstå matematikken og beherske engelsk,” siger Erik Fabrin.

Hvis alle elever skal have et større udbytte af undervisningen forudsætter det, at også ledelse, læreruddannelse, viden fra forskning og læringsmiljøer bringes i spil.  

Skolerne er fx nødt til at se på, hvordan undervisningen kan tilrettelægges, så alle elever bliver stimuleret til at lære mest muligt.

Se også

”Alle elever har forskellige behov. Nogle har brug for mere praktisk end teoretisk undervisning. Vi mener derfor, der skal være mulighed for at tænke ”ud af boksen” og organisere skolen som helhedsskole, hvor dagen varierer mellem faglig, praktisk og kreativ fordybelse,” siger Erik Fabrin.

Et andet element, som skal bidrage til at rumme alle elever, handler om at ruske op i de centralt fastsatte mål og kravene til folkeskolens afgangsprøver. Skolerne har behov for større frihedsgrader, hvis alle elever skal lykkes med læring.

”Nogle elever har brug for mere tid og mere praktisk undervisning for at få ordentlig fat i færdighederne. Og vi mener ikke nødvendigvis, at folkeskolens afgangsprøver og nationale test er egnede til at dokumentere disse elevers læring. Det er vigtigere, at alle elever får et meningsfyldt udbytte og bevarer lysten til at lære, end at de gennemfører alle dele af folkeskolens afgangsprøver. Derfor bør der være andre og mere fleksible prøvemuligheder som afslutning af et skoleforløb,” siger Erik Fabrin.

Læs hele KL’s oplæg ”Alle elever skal have et større udbytte af undervisningen” ude til højre.  

Yderligere kommentarer fra KL’s formand fås via pressekonsulent Trine Søndergaard, tlf. 3370 3333, trs@kl.dk. Yderligere oplysninger om KL’s synspunkter fås via konsulent Anette Aunbirk, KL’s Børne- og Kulturkontor, tlf. 3370 35 39, aau@kl.dk

Yderligere materiale

Luk vindue

Tip en ven

Tip en ven

Felter med (*) skal udfyldes