Ny bruger?

Sekundær navigation

Indhold

top billede

Digital borgerbetjening - e2015

e2015 er KL’s program, hvor kommunen nemt kan få overblik over de initiativer, der er i gang indenfor digital borgerbetjening. Der er gang i utallige projekter i regi af Den fælleskommunale- og fællesoffentlige digitaliseringsstrategi. E2015-programmet giver dig et overblik over de indsatser, den enkelte kommune bør sikre fokus på.

Der gælder to overordnede målsætninger for kommunernes digitalisering af kommunikationen med borgerne:

  1. 80 % af ansøgninger og anmeldelser skal ske via selvbetjening
  2. Antallet af informationshenvendelser via dyre kanaler (personligt fremmøde, papirpost og e-mail) skal reduceres med 50 % over perioden 2012-2015.

Under e2015-programmet finder du information om:

  • KOMHEN 2.0. Det er det værktøj, KL stiller til rådighed for kommunerne til at måle, om de realiserer målsætningerne.
  • Kanalpriserne - der er brugt til at beregne besparelsespotentialet ved at flytte borgerne til selvbetjening.
  • Webstrategi – Inspiration til hvordan kommunerne kan optimere deres onlineaktiviteter, herunder hjemmesiden, sociale medier og apps

Artikler

  • Uddybning af indhold i bølge 3

    KL har som del af økonomiaftalen for 2014 aftalt indhold og potentialer for bølge 3 i bølgeplanen for obligatorisk digital selvbetjening. Der er aftalt et potentiale på 94 mio. kr. fra 2016 og frem. Du kan her på siden finde en uddybning af indholdet i bølge 3.

  • Bølge 3 er aftalt som del af økonomiaftalen for 2014

    Indholdet i bølge 3 er aftalt som del af økonomiaftalen for 2014. Det bliver fra 1. december 2014 blandt andet obligatorisk at ansøge om byggetilladelse på nettet.

  • Danskerne er vant til at være digitale

    Borgerne har taget digital selvbetjening til sig. Det viser de seneste tal fra kommuneres optælling af henvendelsesmønstre. Antallet af henvendelser via selvbetjeningsløsninger er steget fra 2011 til 2012.

Annonce




Luk vindue

Tip en ven

Tip en ven

Felter med (*) skal udfyldes