Indhold

17.03.17 09:58

25 nye anbefalinger til kommunernes turismepolitik

25 nye anbefalinger til kommunernes turismepolitik

KL's 25 anbefalinger er baseret på gode erfaringer fra ind- og udland og skal understøtte kommunerne i at få et større afkast af de 400 mio. kr., som kommunerne samlet set årligt investerer i turisme. Foto: Niclas Jessen / Denmark Media Center

Udviklingen af danske turistdestinationer kræver et tæt samspil mellem kommuner, erhvervsliv og de mange frivillige kræfter, som er en betydelig drivkraft for turismeudviklingen. Dette er et af hovedbudskaberne i KL's nye turismepolitiske anbefalinger til kommunerne.

KL offentliggør i dag 25 anbefalinger til kommunernes turismepolitik – ”Attraktive destinationer –Turismepolitiske anbefalinger til kommunerne”. Det sker i forbindelse med KL’s Topmøde i Aalborg. Anbefalingerne er baseret på gode erfaringer fra ind- og udland og skal understøtte kommunerne i at få et større afkast af de 400 mio. kr., som kommunerne samlet set årligt investerer i turisme.

Samarbejde giver resultater

Et centralt budskab i KL’s anbefalinger er, at turismeudviklingen i højere grad skal løftes på tværs af kommuner og erhvervsliv. KL’s turismeundersøgelse viser, at destinationsudviklingen i stigende grad foregår i tværkommunalt destinationssamarbejde, hvor kommunerne går sammen om at markedsføre og udvikle turismen.

Erfaringer fra mange destinationer viser, at dette er den rigtige vej at gå – når kommunerne arbejder sammen på tværs, professionaliseres indsatsen, og afkastet af turismeinvesteringerne bliver større. I VisitNordsjælland har 5 kommuner samlet deres ressourcer i et fælles destinationsselskab. Dette har skabt en klar profil og en samlet fortælling om destinationen, som har haft vækst i antallet af overnatninger.

Brug for stærkere samarbejde med turismevirksomhederne

Succes i dansk turisme kræver, at samarbejdet mellem kommunerne og de private turismevirksomheder styrkes. Kommuner og virksomheder skal blive bedre til at koordinere og samtænke deres investeringer, så investeringerne trækker i samme retning. Erfaringer fra blandt andre Varde Kommune viser, at man kan få meget ud af at koordinere og samtænke investeringer med erhvervslivet, så der investeres efter en fælles strategi.

Kommunerne omstiller til digital turistinformation

Et andet tema i anbefalingerne er kommunernes arbejde med at omstille til digital turismeinformation. Halvdelen af turisterne er i dag online under deres ferie, og turister forventer at kunne gøre brug af digital information og service både før, under og efter deres rejse.

Derfor er mange kommuner i gang med omlægge fra fysisk turistinformation i turistbureauer – til digital turistinformation der er tilgængelig, der hvor turisterne er. Aarhus Kommune har eksempelvis i 2011 omlagt sin turistinformation fra et fysisk turistbureau til online- og on-site betjening af turisterne på byens store attraktioner.

Nye muligheder for kyst- og naturturisme

Turisme spiller en stor rolle i landdistrikternes beskæftigelses- og erhvervsudvikling i disse år. Mange års restriktiv lovgivning har bidraget til at sikre, at Danmark i dag har en unik kystlinje med lange stræk af uforstyrret natur. Samtidig har denne lovgivning til dels også gjort det mere vanskeligt at udvikle og omstille de fysiske rammer på fx bynære strande og havne.

I foråret 2017 ventes den reviderede planlov at blive vedtaget i Folketinget, og KL anbefaler kommunerne at benytte sig af de nye muligheder i den reviderede planlov, så de fysiske rammer udvikles og moderniseres, så de i højere grad understøtter natur- og kvalitetsoplevelser ved kysten.

Yderligere materiale

Se også

Annonce

Annonce

Annonce