Indhold

01.10.17 16:42

Anna Mee Allerslev: Variation er et nøgleord

Anna Mee Allerslev: Variation er et nøgleord

Konferencen "Den gode skoledag – Variation i praksis" er et af de mange initiativer fra KL til at understøtte kommunerne i at skabe en varieret og motiverende skoledag. Foto: KL

Hvordan kommer skoler og kommuner i mål med at skabe en motiverende og varieret skoledag? Det sætter KL fokus på med konferencen "Den gode skoledag - Variation i praksis" mandag.

"Vi befinder os i en verden i rivende udvikling. Vores børn og unge skal kunne bevæge sig fra abstrakte ideer og tanker til den konkrete kontekst og håndgribelige produkter. Og de skal kunne skabe kvalificerede løsninger på de problemer, de møder på deres vej. Her spiller folkeskolen en nøglerolle."

Sådan lyder det fra Anna Mee Allerslev, formand for KL's Børne- og Kulturudvalg. Mandag sætter hun og KL fokus på, hvordan vi kan skabe en skoledag, der er varieret og dermed motiverer eleverne, så de får de grundlæggende kompetencer i folkeskolens fag, en fortrolighed med at omsætte teori til praksis, en god forståelse for sig selv i sammenhæng med fællesskabet og en lyst til at lære og udvikle sig. Det sker med konferencen "Den gode skoledag - Variation i praksis".

Målgruppen for konferencen er kommunale konsulenter, skoler og aktører med interesse for åben skole, faglig fordybelse, understøttende undervisning og motion og bevægelse.

"Løftestangen til at forbedre elevernes faglighed, trivsel og øge den sociale mobilitet er den gode skoledag. Vi vil i dag stille skarpt på, hvordan den understøttende undervisning, åben skole, lektiehjælp og faglig fordybelse og motion og bevægelse kan være med til at skabe en varieret og motiverende skoledag for eleverne," siger Anna Mee Allerslev.

Fokus på ro og understøttelse

Mange kommuner og skoler er godt på vej med udviklingen af den mere motiverende og varierede skoledag, men der er stadig mange, der oplever udfordringer. Derfor vil KL i efteråret præsentere en buket af initiativer, som skal understøtte kommuner og skolers arbejde med den gode skoledag.

"På den ene side har kommuner og skoler behov for ro om skolens rammer for at kunne udvikle og forme en god lokal skoledag. På den anden side er der behov for at understøtte erfaringsudveksling, udvikling og understøttelse af arbejdet med den gode skoledag, så alle kommuner og skoler kan udnytte mulighederne fuldt ud til gavn for elevernes læring og trivsel. Vi er på vej, men det er fortsat et arbejde, der skal gøres," siger Anna Mee Allerslev.

Behov for øget fokus på det praksisorienterede

Konferencen "Den gode skoledag – Variation i praksis" er et af de mange initiativer fra KL til at understøtte kommunerne. På konferencen vil blandt andre tidligere undervisnings- og kulturminister Bertel Haarder give sit bud på, hvordan den mere motiverende og varierede skoledag kan bidrage til, at alle unge får en ungdomsuddannelse.

"Vores folkeskole, som den er i dag, forbereder primært eleverne til gymnasiet. Vi skal arbejde for, at vi får gjort de håndværksmæssige uddannelser lige så attraktive for eleverne som de gymnasiale. Det kan ske på flere måder. Skolerne kan bl.a. sætte øget fokus på det praksis- og anvendelsesorienterede, fx ved at indføre erhvervsklasser, hvor eleverne bruger halvdelen af skoledagen i praksis hos den lokale tømrermester," siger Bertel Haarder.

Hvordan denne variation kan se ud i praksis, vil KL sætte billeder på ved konferencen.

Yderligere materiale

Annonce

Annonce