Indhold

18.04.18 15:37

»Vindbidte gamle fiskere ringer ikke bare til kommunen«

For 4000 kroner og en stand på biblioteket lykkedes det Hjørring Kommune at nå ud til over 150 borgere, der ellers sjældent beder om hjælp. Vi er blevet meget klogere på dem, der står på vippen til systemet, fortæller projektleder Heidi Lynge Løvschall.

»Vi ville gerne have fat i de borgere, vi ikke har i vores system. Mange vil ikke rigtigt have hjælp, selv om de har brug for det, men de kan klare sig længere i hjemmet, hvis de får noget rådgivning om hjælpemidler og velfærdsteknologisk løsninger«, fortæller Heidi Løvschall Lynge, der er projektleder i Hjørring Kommunes afdeling for Velfærdsteknologi.

Derfor satte de i maj 2016 en udstilling op med helt almindelige småhjælpemidler. En gang om måneden stod Heidi og en kollega fra Borgersundhed, og guidede de forbipasserende borgere og familier gennem de muligheder, der findes indenfor hjælpemidler og velfærdsteknologisk løsninger.

»Vi har snakket med over 150 borgere, der alle havde brug for en eller anden form for hjælp. Vi spurgte dem hver især, om de ville ikke have ringet til kommunen og hver eneste af dem svarede nej. ’Det er bedre bare at komme her’, lød det typiske svar. Vi fik besøg af en mand uden en arm. Han havde ikke nogen hjælpemidler, men han kom ikke fra et sted, hvor man ringer til kommunen«, fortæller Heidi Løvschall Lynge og fortsætter.

»At vi helt uformelt kunne have en dialog med borgere, fungerede rigtigt godt. Ikke på et kontor eller til en samtale, men bare en helt simpel og uforpligtende samtale, hvor man finder løsninger sammen«, fortæller hun.

Bad om vejledning til selv at købe

I første omgang var håbet, at biblioteket ville stå for udlejningen af hjælpemidler lige som i Køge, men biblioteket var ikke sikre på, at de kunne sikre tilstrækkelig vejledning eller håndtere og rengøre hjælpemidlerne ordentligt.

Derfor blev det til en stand med vejledning først til småhjælpemidler, men hurtigt også med velfærdsteknologi som skylle-tørre toiletter, sensorbleer, Manuxa gribehånd, memo-planner, en lang række apps samt kæledyret JustoCat.

»Nogle blev sendt videre til visitation af hjælpemidler, mens andre bad om vejledning til, hvordan de selv kunne købe velfærdsteknologi. Vi fik besøg af et ægtepar, hvor manden havde svært ved at få tøj på. Dem rådgav vi til at købe en simpel knappelukker til 80,-. En anden ville stadig gerne løse kryds og tværs, men havde svært ved at holde en kuglepen, så vi fortalte ham om særlig kuglepen med fortykket greb, som man kan købe gennem GIGT foreningen«.

Gode projekter behøver ikke at være dyre

Efter den indledende succes voksede projektet ud til de øvrige biblioteker i kommunen, der hver havde besøg af Heidi og hendes kollega i 2 måneder af gangen. Projektet sluttede ved udgangen af 2017, og Hjørring Kommune overvejer nu, hvordan det kan fortsætte.

Projektet blev allerede fra start et tværgående projekt i kommunen. Med i projektgruppen var en repræsentant fra biblioteket, Borgersundhed, Heidi fra velfærdsteknologi samt en repræsentant for den myndighed, der visiterer hjælpemidlerne.

Siden projektet startede har både Rebild, Frederikshavn og Aalborg Kommune været på besøg for at finde inspiration, og flere er dem er allerede i gang med lignende projekter. Heidi er dog ikke i tvivl om, at projektet lever videre i Hjørring i en eller anden form.

»Vi blev selv overrasket over succesen. Det behøver ikke at være sværere. Vi snakkede med biblioteket, lånte nogle hjælpemidler, og vi fik vores kommunikationsteam til at lave plakater og reklame. Det blev en sluse og indgang til kommunen for borgere, der ikke selv beder om hjælp«, fortæller Heidi, der hellere ikke er i tvivl om, hvad hun har lært af projektet.

»De gode projekter behøver ikke at være de dyre. Vi har ikke lavet en business case på det her, og måske skal vi bare blive bedre til at tage den lille idé og gå med den«.

Annonce

Annonce

Annonce