Indhold

18.09.17 10:37

Søren Østergaard: Prioriter samarbejdet med nicheforeningerne

KL's konference "Den gode skoledag – Variation i praksis" sætter fokus på, hvordan skoler, kommuner og eksterne aktører kan arbejde med den gode skoledag. Søren Østergaard, ph.d., og leder af Center for Ungdomsstudier, vil på konferencen den 2. oktober 2017 fortælle om åben skole og samarbejdet med foreninger, herunder hvordan samarbejdet kan tilrettelægges, og hvad det betyder for elevernes læring og trivsel.

Læs mere om konferencen og tilmeld dig her.

Åben skole styrker elevernes læring og trivsel

"Åben skole bidrager til elevernes læring og trivsel," siger Søren Østergaard. Åben skole giver også eleverne mulighed for at møde voksne, der går til dem på en anden måde, end deres lærere og pædagoger normalt gør. "Nogle elever oplever, at de voksne, som de møder i forbindelse med åben skole, giver dem en ny chance, og det kan selvsagt have positiv betydning for deres trivsel", siger Søren Østergaard.

Åben skole er en fælles opgave

Arbejdet med åben skole er dog ikke uden udfordringer, understreger Søren Østergaard og fortsætter, "hvis vi skal have det maksimale ud af åben skole, er der behov for et opgør med vanetænkningen hos både skoler og foreninger. Foreningerne sidder nogle gange og venter på, at skolen ringer, men det gør skolen ikke. Derfor skal foreningerne være opsøgende", siger Søren Østergaard. På den anden side skal kommuner og skoler lave en klar strategi for arbejdet. På nuværende tidspunkt er det ifølge Søren Østergaard afgørende, at foreninger og skoler får positive erfaringer med at samarbejde. Begge parter skal opleve, at samarbejdet giver værdi. Og så skal vi være bevidste om, at "åben skole tager tid. Det er ikke noget, vi får sat i system over natten", siger Søren Østergaard.

Samarbejdsfladen skal udvides

Søren Østergaard anbefaler, at skoler og kommuner tænker utraditionelt, når de skal vælge, hvilke foreninger de skal samarbejde med. "Mange kommuner og skoler tager kontakt til de traditionelle idrætsforeninger, for eksempel den lokale fodboldforening, når de skal indgå samarbejdsaftaler. Der, hvor jeg kan se, at åben skole gør den største forskel for elever og foreninger, er, når samarbejdet indgås med små nicheprægede foreninger som for eksempel parkourforeningen eller fægteklubben", afslutter Søren Østergaard.

Annonce

Annonce

Annonce