Indhold

03.02.17 09:56

Rådmand: Vi skal turde stille krav til dannelse

Rådmand: Vi skal turde stille krav til dannelse

Rådmand Tina French Nielsen gav sit bud på et kommunalt perspektiv på dannelse i det 21. århundrede. Foto: KL

Kommunerne bør være mindre berøringsangste og have mod til at være professionelle i forhold til børns dannelse, lød det fra rådmand på KL's Børn & Unge Topmøde i Aalborg.

”Dannelse er ikke bare, hvad der sker i skolen. Det er hele barnets liv. Vi skal blive bedre til at adressere dette samspil mere, mellem kommunen og forældrene. ”

Sådan lød det fra rådmand og formand for skoleudvalget i Aalborg Kommune, Tina French Nielsen (V), da hun på KL's Børn & Unge Topmøde kom med sit bud på ”et kommunalt perspektiv på dannelse til det 21. århundrede.”

Hun opfordrede til mindre berøringsangst i kommunerne i forhold til, at dannelse er hele barnets liv. Ifølge rådmanden er det, som udfordrer kommunerne, at ikke alle børn er små pragteksemplarer:

”Før havde vi en opgave med en gruppe børn, der var socialt belastet, så var der midtergruppen, og så var der dem, de skulle udfordres fagligt. I dag står vi med en midtergruppe, hvor mange har sociale adfærdsproblemer,” sagde Tina French Nielsen og fortsatte:

”Vi skal turde adressere det, turde at tale om det, fordi Danmark har brug for det potentiale, som de unge mennesker har. Vi skal være mega professionelle i vores undervisning. Mit budskab er, at vi skal have mod til at være professionelle i kommunerne i forhold til dannelse. Vi skal turde stille krav til hinanden. Og her gælder, at den tidlige indsats er vigtigt.”

En positiv sneboldeffekt

Rådmandens budskab blev understøttet af Rasmus Landersø, Rockwool Fondens Forskningsenhed, der ud fra forskningen slog fast, at en tidlig indsats i forhold til barnet er vigtigere end nogensinde - i skolen er det for sent.

”Jo tidligere vi sætter ind, jo større er det samlede afkast. Det har en positiv sneboldeffekt. Færdigheder avler færdigheder. Læring avler læring. Udbyttet af indsatser afhænger af udgangspunktet.”

Han slog fast, at det blandt andet handler om at lære barnet vedholdenhed og fordybelse.

”Ikke alle forældre har ressourcer til at give deres børn de bedste muligheder. Her kan personalet i dagtilbuddene hjælpe til. De kan videregive viden til forældre, fx om hvor vigtigt det er at tale med, udfordre og læse med sit barn,” sagde Rasmus Landersø.

Annonce

Annonce

Annonce