Indhold

02.02.17 17:21

Lyt til os skoleelever – vi kan lære jer noget

Lyt til os skoleelever – vi kan lære jer noget

Skoleelevernes formand Jens Vase: Det bærer en frygt i sig, at vi ikke ved, hvilke job der er til os i fremtiden. Foto: KL

Skoleelevernes formand opfordrede på KL's Børn & Unge Topmøde kommunerne til at tage skoleeleverne med på råd og betragte dem som en ressource i lokalsamfundet.

Formanden for Danske Skoleelever Jens Vase høstede stort bifald på KL's Børn & Unge Topmøde i Aalborg, da han opfordrede til, at kommunerne i højere grad lytter til skoleeleverne.

”Der skal ikke være et stort skel mellem voksen og barn. Vi skal ses, høres og mærkes. Vi skal lære at tage del i samfundet, at tage del i dialogen. Vi har noget at bidrage med,” lød det fra den 17-årige elevformand, der blandt andet slog til lyd for mere elevinddragelse, for problembaseret undervisning, digital dannelse og helhedsvejledning.

”Et perspektiv fra generation Z” lød emnet for hans indlæg, men Jens Vase betragtede sig ikke som generation Z, men som generation Google, fordi han er afhængig af Google og digitalisering.

Han opfordrede kommunerne til at se på eleverne som en ressource, som nogen, der kan gøre gavn for kommunerne. For vi har mange gode ideer, lød det fra Jens Vase.

”Det er vigtigt, at vi bliver taget i hånden, så vi kan se, hvad vi kan blive til i lokalsamfundet. Vi er jo nødt til at vide, hvad vi har af muligheder, før vi kan træffe et valg,” sagde  elevformanden og foreslog, at de unge får den individuelle vejledning tilbage i forbindelse med valg af ungdomsuddannelse.

Usikkerhed om erhvervsvalg

Han omtalte den usikkerhed, der ligger i elevers erhvervsvalg, for man kan ikke vide, om de job, som man kunne tænke sig, er der i fremtiden.

”Det er jo ikke kun praktiske opgaver, der overtages af robotter. Det bærer en frygt i sig. Vi kan ikke uddanne os til noget specifikt, for vi ved ikke, hvad der kommer,” sagde han og fortsatte:

”Man sikrer ikke digital dannelse ved at hælde iPads og andet it-udstyr over os. Vi hører om kommuner, som sørger for, at it er der, men vi ved ikke, hvad vi skal bruge det til,” sagde Jens Vase, der opfordrede kommunerne til at opsøge eleverne og høre, hvad de ønsker at få ud af det 21. århundrede.

Annonce

Annonce

Annonce