Ny bruger?

Sekundær navigation

Indhold

19.04.12 09:13

Brug for mere tid med eleverne

Brug for mere tid med eleverne
Gymnasierne anvender i dag ikke lærernes ressourcer effektivt, viser ny rapport fra Rigsrevisionen. Interessant læsning, konkluderer KL, der har fokus på, at lærerne får mere tid med eleverne.

Gymnasierne anvender i dag ikke lærernes ressourcer effektivt. 

Se også

Sådan lyder konklusionen i en ny beretning fra Rigsrevisionen, som netop er blevet offentliggjort.

Beretningen viser bl.a., at ledelsen på det enkelte gymnasium kun har begrænset indflydelse på, hvordan lærerne skal prioritere deres arbejdsopgaver. Fx betyder det, at alle lærere får samme tid til deres arbejdsopgaver uanset hvilke fag de underviser i og om de har et eller ti års erfaring.

Utilsvarende regler
Rigsrevisionen anbefaler derfor, at der ved overenskomstforhandlingerne skabes bedre muligheder for, at ledelserne kan prioritere over lærerressourcerne.

Se også

”De stive regler for arbejdstid er simpelthen utidssvarende og står i vejen for, at eleverne får mest mulig viden og undervisning ud af lærerne,” siger finansminister Bjarne Corydon og suppleres af børne- og undervisningsminister Christine Antorini:

”Vi skal have ændret på overenskomsterne, så vi får større fleksibilitet og et bedre ledelsesrum for rektorerne. Det er nødvendigt, hvis vores kvalificerede og dygtige lærerressourcer skal anvendes bedre, så vi får mere undervisning for de samme ressourcer. Det betyder ikke, at lærerne skal arbejde mere, men arbejde på en anden måde, så vi opnår et større samspil mellem lærer og elev, der kan give eleverne en bedre uddannelse,” siger hun.

Vigtigt fokus hos KL
Hos KL vækker Rigsrevisionens beretning stor interesse

Se også

”Resultaterne fra Rigsrevisionen er interessante. Jeg hæfter mig særligt ved, at statsrevisorerne peger på, at det er nødvendigt at interessere sig for, hvor meget arbejdstid lærerne bruger til at undervise. Det er netop et emne, vi er meget optaget af i KL og i kommunerne i relation til folkeskolen,” siger Michael Ziegler (K), formand for KL’s Løn- og Personaleudvalg.

KL og kommunerne har længe haft fokus på, hvor meget lærerne i folkeskolen underviser. I 2011 gennemførte KL i samarbejde med 20 kommuner et partnerskab, hvor anvendelsen af lærernes arbejdstid blev kortlagt, og lignende undersøgelser er i gang i år. Undersøgelserne har vist, at der også i kommunerne er mulighed for, at lærerne bruger en større del af arbejdstiden til at undervise. 

”Det er vigtigt, at lærerne primært bruger arbejdstiden til det, der forbedrer elevernes resultater – nemlig undervisning og samvær mellem elev og lærer om målrettede læringsaktiviteter. Det er det, kvalitet i folkeskolen og hele uddannelsessektoren handler om,” siger Michael Ziegler.

Se også

Læs Rigsrevionens rapport her.

Annonce

Luk vindue

Tip en ven

Tip en ven

Felter med (*) skal udfyldes